Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 2/2023

31.05.2022 | Original Article

Antimicrobial Efficacy of Trushield™ Gloves: an In vitro Experimentation-Based Review

verfasst von: Manu Shankar, Shahzad Marghoob Ali, Mahesh Gupta, Ashok Kumar Moharana, Deepak TS

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Ausgabe 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Wearing gloves in hospital setting protect the public and healthcare workers from pathogen transmission and associated diseases. Recently, the concept of antimicrobial gloves has been emerged. In the present study, we evaluated and compared the antibacterial efficacy of Trushield™ gloves to that of sterile surgical latex gloves. Inoculums of differential microbes (gram-positive bacteria, gram-negative bacteria, yeast, and fungus) with the final concentration of 1 × 108 colony forming units (CFU)/mL were obtained. The tested glove swatches were inoculated with a microbial sample in a Petri plate, followed by incubation for different time periods (0, 5, 10, 30, 60, 240, and 480 minutes (min)). The sample was processed in duplicate. The microbial colonies were counted and log reduction was calculated. A p value of < 0.05 was set for statistical significance. At 0 min, both Trushield™ and latex gloves demonstrated the growth of differential microbes in the range of 5.6 × 105 to 7.8 × 105 CFU/mL. The growth of all test microorganisms was significantly impeded with the Trushield™ glove sample in a time-dependent manner (p < 0.05). Moreover, Trushield™ antimicrobial gloves achieved the value of zero CFU/mL in 1 hour (h), as compared to sterile latex surgical gloves (p < 0.05). Furthermore, Trushield™ antimicrobial gloves demonstrated antimicrobial efficacy to the extent of 2 log reduction at 5 min, 3 log reduction at 10 min, 4 log reduction at 30 min, and > 4 log reduction at 1 h and beyond. Trushield™ gloves could be a promising and user-friendly advancement in the healthcare sector by providing additional protection against pathogens.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Centers for Disease Control and Prevention (2002) Guideline for hand hygiene in health-care settings: recommendations of the Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee and the HICPAC/-SHEA/APIC/IDSA Hand Hygiene Task Force. MMWR Recomm Rep. 51(RR-16):1–47 Centers for Disease Control and Prevention (2002) Guideline for hand hygiene in health-care settings: recommendations of the Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee and the HICPAC/-SHEA/APIC/IDSA Hand Hygiene Task Force. MMWR Recomm Rep. 51(RR-16):1–47
3.
Zurück zum Zitat WHO guidelines on hand hygiene in health care: first global patient safety challenge clean care is safer care (2009) 23, Practical issues and potential barriers to optimal hand hygiene practices. World Health Organization, Geneva. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK144047/. Accessed 18 Aug 2021 WHO guidelines on hand hygiene in health care: first global patient safety challenge clean care is safer care (2009) 23, Practical issues and potential barriers to optimal hand hygiene practices. World Health Organization, Geneva. Available from: https://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​books/​NBK144047/​. Accessed 18 Aug 2021
5.
Zurück zum Zitat Pittet D, Dharan S, Touveneau S, Sauvan V, Perneger TV (1999) Bacterial contamination of the hands of hospital staff during routine patient care. Arch Intern Med 159(8):821–826CrossRefPubMed Pittet D, Dharan S, Touveneau S, Sauvan V, Perneger TV (1999) Bacterial contamination of the hands of hospital staff during routine patient care. Arch Intern Med 159(8):821–826CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Picheansanthian W, Chotibang J (2015) Glove utilization in the prevention of cross transmission: a systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep 13(4):188–230CrossRefPubMed Picheansanthian W, Chotibang J (2015) Glove utilization in the prevention of cross transmission: a systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep 13(4):188–230CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Woods JA, Morgan RF, Watkins FH, Edlich RF (1997) Surgical glove lubricants: from toxicity to opportunity. J Emerg Med 15(2):209–220CrossRefPubMed Woods JA, Morgan RF, Watkins FH, Edlich RF (1997) Surgical glove lubricants: from toxicity to opportunity. J Emerg Med 15(2):209–220CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Loveday HP, Lynam S, Singleton J, Wilson J (2014) Clinical glove use: healthcare workers’ actions and perceptions. J Hosp Infect 86(2):110–116CrossRefPubMed Loveday HP, Lynam S, Singleton J, Wilson J (2014) Clinical glove use: healthcare workers’ actions and perceptions. J Hosp Infect 86(2):110–116CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Wilson J, Prieto J, Singleton J, O’Connor V, Lynam S, Loveday H (2015) The misuse and overuse of non-sterile gloves: application of an audit tool to define the problem. J Infect Prev 16(1):24–31CrossRefPubMedPubMedCentral Wilson J, Prieto J, Singleton J, O’Connor V, Lynam S, Loveday H (2015) The misuse and overuse of non-sterile gloves: application of an audit tool to define the problem. J Infect Prev 16(1):24–31CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Suchomel M, Brillmann M, Assadian O, Ousey KJ, Presterl E (2018) Chlorhexidine-coated surgical gloves influence the bacterial flora of hands over a period of 3 hours. Antimicrob Resist Infect Control 7:108CrossRefPubMedPubMedCentral Suchomel M, Brillmann M, Assadian O, Ousey KJ, Presterl E (2018) Chlorhexidine-coated surgical gloves influence the bacterial flora of hands over a period of 3 hours. Antimicrob Resist Infect Control 7:108CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Tyagi M, Singh S, Singh H (2000) Iodinated natural rubber latex: preparation, characterisation & antibacterial activity assessment. Artif Cells Blood Substit Immobil Biotechnol 28(6):521–533CrossRefPubMed Tyagi M, Singh S, Singh H (2000) Iodinated natural rubber latex: preparation, characterisation & antibacterial activity assessment. Artif Cells Blood Substit Immobil Biotechnol 28(6):521–533CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Babadi AA, Bagheri S, Hamid SBA (2016) Progress on antimicrobial surgical gloves: a review. Rubber Chem Technol 89(1):117–125CrossRef Babadi AA, Bagheri S, Hamid SBA (2016) Progress on antimicrobial surgical gloves: a review. Rubber Chem Technol 89(1):117–125CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hassan AA, Singh M (2018) Quick insight on the emergence of antimicrobial gloves. Department of Statistics (DOS), Malaysia, pp 60–61 Hassan AA, Singh M (2018) Quick insight on the emergence of antimicrobial gloves. Department of Statistics (DOS), Malaysia, pp 60–61
15.
Zurück zum Zitat Modak S, Sampath L, Miller HS, Millman I (1992) Rapid inactivation of infectious pathogens by chlorhexidine-coated gloves. Infect Control Hosp Epidemiol 13:463–471CrossRefPubMed Modak S, Sampath L, Miller HS, Millman I (1992) Rapid inactivation of infectious pathogens by chlorhexidine-coated gloves. Infect Control Hosp Epidemiol 13:463–471CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Collins AS (2008) Preventing health care–associated infections. In: Hughes RG (ed) Patient safety and quality: an evidence-based handbook for nurses. Agency for Healthcare Research and Quality (US), Rockville. Chapter 41. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK2683/. Accessed 19 Aug 2021 Collins AS (2008) Preventing health care–associated infections. In: Hughes RG (ed) Patient safety and quality: an evidence-based handbook for nurses. Agency for Healthcare Research and Quality (US), Rockville. Chapter 41. Available from: https://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​books/​NBK2683/​. Accessed 19 Aug 2021
18.
Zurück zum Zitat Thompson BL, Dwyer DM, Ussery XT, Denman S, Vacek P, Schwartz B (1997) Handwashing and glove use in a long-term facility. Infect Control Hosp Epidemol 18:97–103CrossRef Thompson BL, Dwyer DM, Ussery XT, Denman S, Vacek P, Schwartz B (1997) Handwashing and glove use in a long-term facility. Infect Control Hosp Epidemol 18:97–103CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Barza M (2004) Efficacy and tolerability of ClO2-generating gloves. Clin Infect Dis 38(6):857–863CrossRefPubMed Barza M (2004) Efficacy and tolerability of ClO2-generating gloves. Clin Infect Dis 38(6):857–863CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Girou E, Chai SH, Oppein F, Legrand P, Ducellier D, Cizeau F, Brun-Buisson C (2004) Misuse of gloves: the foundation for poor compliance with hand hygiene and potential for microbial transmission? J Hosp Infect 57:163–169CrossRef Girou E, Chai SH, Oppein F, Legrand P, Ducellier D, Cizeau F, Brun-Buisson C (2004) Misuse of gloves: the foundation for poor compliance with hand hygiene and potential for microbial transmission? J Hosp Infect 57:163–169CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Leitgeb J, Schuster R, Eng AH, Yee BN, Teh YP, Dosch V, Assadian O (2013) In-vitro experimental evaluation of skin-to-surface recovery of four bacterial species by antibacterial and non-antibacterial medical examination gloves. Antimicrob Resist Infect Control 2(1):27CrossRefPubMedPubMedCentral Leitgeb J, Schuster R, Eng AH, Yee BN, Teh YP, Dosch V, Assadian O (2013) In-vitro experimental evaluation of skin-to-surface recovery of four bacterial species by antibacterial and non-antibacterial medical examination gloves. Antimicrob Resist Infect Control 2(1):27CrossRefPubMedPubMedCentral
22.
Zurück zum Zitat Kahar Bador M, Rai V, Yusof MY, Kwong WK, Assadian O (2015) Evaluation of the efficacy of antibacterial medical gloves in the ICU setting. J Hosp Infect 90(3):248–252CrossRefPubMed Kahar Bador M, Rai V, Yusof MY, Kwong WK, Assadian O (2015) Evaluation of the efficacy of antibacterial medical gloves in the ICU setting. J Hosp Infect 90(3):248–252CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Hughes KA, Cornwall J, Theis JC, Brooks HJ (2013) Bacterial contamination of unused, disposable non-sterile gloves on a hospital orthopaedic ward. Australas Med J 6(6):331–338CrossRefPubMedPubMedCentral Hughes KA, Cornwall J, Theis JC, Brooks HJ (2013) Bacterial contamination of unused, disposable non-sterile gloves on a hospital orthopaedic ward. Australas Med J 6(6):331–338CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat Ferreira AM, Andrade Dd, Haas VJ (2011) Microbial contamination of procedure gloves after opening the container and during exposure in the environment. Rev Esc Enferm USP 45(3):745–750CrossRefPubMed Ferreira AM, Andrade Dd, Haas VJ (2011) Microbial contamination of procedure gloves after opening the container and during exposure in the environment. Rev Esc Enferm USP 45(3):745–750CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Moore G, Dunnill CW, Wilson APR (2013) The effect of glove material upon the transfer of methicillin-resistant Staphylococcus aureus to and from a gloved hand. Am J Infect Control 41(1):19–23CrossRefPubMed Moore G, Dunnill CW, Wilson APR (2013) The effect of glove material upon the transfer of methicillin-resistant Staphylococcus aureus to and from a gloved hand. Am J Infect Control 41(1):19–23CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Dancer SJ (2014) Controlling hospital-acquired infection: focus on the role of the environment and new technologies for decontamination. Clin Microbiol Rev 27(4):665–690CrossRefPubMedPubMedCentral Dancer SJ (2014) Controlling hospital-acquired infection: focus on the role of the environment and new technologies for decontamination. Clin Microbiol Rev 27(4):665–690CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Antimicrobial Efficacy of Trushield™ Gloves: an In vitro Experimentation-Based Review
verfasst von
Manu Shankar
Shahzad Marghoob Ali
Mahesh Gupta
Ashok Kumar Moharana
Deepak TS
Publikationsdatum
31.05.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe 2/2023
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-022-03410-7

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2023

Indian Journal of Surgery 2/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.