Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 2/2023

28.03.2023 | Original Article

Clinical Spectrum and Outcome Analysis of Blunt Thoracic Aortic Injuries: a 10-year Experience from a Level I Trauma Center

verfasst von: Abhinav Kumar, Narendra Choudhary, Pratyusha Priyadarshi, Dinesh Bagaria, Junaid Alam, Kapil Dev Soni, Maroof Ahmad Khan, Richa Yadav, Atin Kumar, Shivanand Gamanagatti, Niladri Banerjee, Sushma Sagar, Biplab Mishra, Amit Gupta, Subodh Kumar

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Sonderheft 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Blunt traumatic aortic injury is a rare life-threatening injury. Last few decades had witnessed a paradigm shift in the management of blunt traumatic aortic injury. This study was conducted to review the clinical spectrum of thoracic aortic injuries, the different management strategies and their associated outcomes at a level 1 trauma centre. Case series analysis of all the patients admitted with blunt thoracic aortic injuries between January 2010 and December 2020 was done. The primary endpoints were in-hospital mortality and early morbidity between the different grades of aortic injury. The overall incidence of blunt thoracic aortic injury was 0.9% (n = 55). The median age of the cohort was 30 years (IQR, 23–40 years). The predominant mode of injury was road traffic injury involving the vulnerable road users (42.3%). One-third of the patients were hemodynamically unstable on arrival with odds of mortality of 4.5 (Odds ratio 16, 95%CI 2.91–87.7). Grade III aortic injury was predominant (63.5%). Of all, 31 (59.6%) patients underwent endovascular stenting, 19 (36.5%) had NOM and 2 (3.9%) had surgical repair. In-hospital mortality was 21.1%; however, aortic injury–specific mortality was 1.92%. Mortality was highest in operative followed by NOM and endovascular stenting cohorts with 50%, 26.3% and 16.1% respectively. Endovascular stent repair is the preferred mode of treatment in hemodynamically stable patients with blunt thoracic aortic injuries with reduced risk of complications. The final outcome in patients with blunt thoracic aortic injury correlates with the hemodynamic status on arrival, severity of the concomitant injuries and the grade of the aortic injury.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat de Mestral C, Dueck A, Sharma SS et al (2013) Evolution of the incidence, management, and mortality of blunt thoracic aortic injury: a population-based analysis. J Am Coll Surg 216:1110e5CrossRef de Mestral C, Dueck A, Sharma SS et al (2013) Evolution of the incidence, management, and mortality of blunt thoracic aortic injury: a population-based analysis. J Am Coll Surg 216:1110e5CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Arthurs ZM, Starnes BW, Sohn VY, Singh N, Martin MJ, Andersen CA (2009) Functional and survival outcomes in traumatic blunt thoracic aortic injuries: an analysis of the National Trauma Databank. J Vasc Surg 49(4):988–994CrossRefPubMed Arthurs ZM, Starnes BW, Sohn VY, Singh N, Martin MJ, Andersen CA (2009) Functional and survival outcomes in traumatic blunt thoracic aortic injuries: an analysis of the National Trauma Databank. J Vasc Surg 49(4):988–994CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Burkhart HM, Gomez GA, Jacobson LE, Pless JE, Broadie TA (2001) Fatal aortic injuries: a review of 242 autopsy cases. J Trauma 50:113–115CrossRefPubMed Burkhart HM, Gomez GA, Jacobson LE, Pless JE, Broadie TA (2001) Fatal aortic injuries: a review of 242 autopsy cases. J Trauma 50:113–115CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Teixeira PG, Inaba K, Barmparas G, Georgiou C, Toms C, Noguchi TT et al (2011) Blunt thoracic aortic injuries: an autopsy study. J Trauma 70:197–202PubMed Teixeira PG, Inaba K, Barmparas G, Georgiou C, Toms C, Noguchi TT et al (2011) Blunt thoracic aortic injuries: an autopsy study. J Trauma 70:197–202PubMed
7.
Zurück zum Zitat Demetriades D, Velmahos GC, Scalea TM, Jurkovich GJ, Karmy-Jones R, Teixeira PG, Hemmila MR, O’Connor JV, McKenney MO, Moore FO, London J, Singh MJ, Spaniolas K, Keel M, Sugrue M, Wahl WL, Hill J, Wall MJ, Moore EE, Lineen E, Margulies D, Malka V, Chan LS (2009) Blunt traumatic thoracic aortic injuries: early or delayed repair–results of an American Association for the Surgery of Trauma prospective study. J Trauma 66(4):967–973PubMed Demetriades D, Velmahos GC, Scalea TM, Jurkovich GJ, Karmy-Jones R, Teixeira PG, Hemmila MR, O’Connor JV, McKenney MO, Moore FO, London J, Singh MJ, Spaniolas K, Keel M, Sugrue M, Wahl WL, Hill J, Wall MJ, Moore EE, Lineen E, Margulies D, Malka V, Chan LS (2009) Blunt traumatic thoracic aortic injuries: early or delayed repair–results of an American Association for the Surgery of Trauma prospective study. J Trauma 66(4):967–973PubMed
8.
Zurück zum Zitat Azizzadeh A, Charlton-Ouw KM, Chen Z, Rahbar MH, Estrera AL, Amer H et al (2013) An outcome analysis of endovascular versus open repair of blunt traumatic aortic injuries. J Vasc Surg 57:108–114CrossRefPubMed Azizzadeh A, Charlton-Ouw KM, Chen Z, Rahbar MH, Estrera AL, Amer H et al (2013) An outcome analysis of endovascular versus open repair of blunt traumatic aortic injuries. J Vasc Surg 57:108–114CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Curtis K, Chong S, Mitchell R, Newcombe M, Black D, Langcake M (2011) Outcomes of severely injured adult trauma patients in an Australian health service: does trauma center level make a difference? World J Surg 35:2332–2340CrossRefPubMed Curtis K, Chong S, Mitchell R, Newcombe M, Black D, Langcake M (2011) Outcomes of severely injured adult trauma patients in an Australian health service: does trauma center level make a difference? World J Surg 35:2332–2340CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Henry JA, Reingold AL (2012) Prehospital trauma systems reduce mortality in developing countries: a systemic review and meta-analysis. J Trauma Acute Care Surg 73:261–268CrossRefPubMed Henry JA, Reingold AL (2012) Prehospital trauma systems reduce mortality in developing countries: a systemic review and meta-analysis. J Trauma Acute Care Surg 73:261–268CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Lee WA, Matsumura JS, Mitchell RS, Farber MA, Greenberg RK, Azizzadeh A et al (2011) Endovascular repair of traumatic thoracic aortic injury: clinical practice guidelines of the Society for Vascular Surgery. J Vasc Surg 53(1):187–192CrossRefPubMed Lee WA, Matsumura JS, Mitchell RS, Farber MA, Greenberg RK, Azizzadeh A et al (2011) Endovascular repair of traumatic thoracic aortic injury: clinical practice guidelines of the Society for Vascular Surgery. J Vasc Surg 53(1):187–192CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Raptis CA, Hammer MM, Raman KG, Mellnick VM, Bhalla S (2015) Acute traumatic aortic injury: practical considerations for the diagnostic radiologist. J Thorac Imaging 30:202–213CrossRefPubMed Raptis CA, Hammer MM, Raman KG, Mellnick VM, Bhalla S (2015) Acute traumatic aortic injury: practical considerations for the diagnostic radiologist. J Thorac Imaging 30:202–213CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Patel NR, Dick E, Batrick N, Jenkins M, Kashef E (2018) Pearls and pitfalls in imaging of blunt traumatic thoracic aortic injury: a pictorial review. Br J Radiol 91(1089):20180130CrossRefPubMedPubMedCentral Patel NR, Dick E, Batrick N, Jenkins M, Kashef E (2018) Pearls and pitfalls in imaging of blunt traumatic thoracic aortic injury: a pictorial review. Br J Radiol 91(1089):20180130CrossRefPubMedPubMedCentral
16.
Zurück zum Zitat Malhotra AK, Fabian TC, Croce MA, Weiman DS, Gavant ML, Pate JW (2001) Minimal aortic injury: a lesion associated with advancing diagnostic techniques. J Trauma 51:1042–1048PubMed Malhotra AK, Fabian TC, Croce MA, Weiman DS, Gavant ML, Pate JW (2001) Minimal aortic injury: a lesion associated with advancing diagnostic techniques. J Trauma 51:1042–1048PubMed
17.
18.
Zurück zum Zitat Mosquera V, Marini M et al (2011) Role of conservative management in traumatic aortic injury: comparison of long term results of conservative, surgical and endovascular treatment. J Thoracic Cardiovasc Surg 142:614–621CrossRef Mosquera V, Marini M et al (2011) Role of conservative management in traumatic aortic injury: comparison of long term results of conservative, surgical and endovascular treatment. J Thoracic Cardiovasc Surg 142:614–621CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Bottet B, Bouchard F, Peillon C, Baste J-M (2016) When and how should we manage thoracic aortic injuries in the modern era? Interact Cardiovasc Thorac Surg 23(6):970–975CrossRefPubMed Bottet B, Bouchard F, Peillon C, Baste J-M (2016) When and how should we manage thoracic aortic injuries in the modern era? Interact Cardiovasc Thorac Surg 23(6):970–975CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Erbel R, Aboyans V, Boileau C, Bossone E, Bartolomeo RD, Eggebrecht H et al (2014) 2014 European Society of Cardiology (ESC) Guidelines on the diagnosis and treatment of aortic diseases. Eur Heart J 35(41):2873–926PubMed Erbel R, Aboyans V, Boileau C, Bossone E, Bartolomeo RD, Eggebrecht H et al (2014) 2014 European Society of Cardiology (ESC) Guidelines on the diagnosis and treatment of aortic diseases. Eur Heart J 35(41):2873–926PubMed
21.
Zurück zum Zitat Di Eusanio M, Folesani G, Berretta P, Petridis FD, Pantaleo A, Russo V, Lovato L, Di Bartolomeo R (2013) Delayed management of blunt traumatic aortic injury: open surgical versus endovascular repair. Ann Thorac Surg 95(5):1591–1597CrossRefPubMed Di Eusanio M, Folesani G, Berretta P, Petridis FD, Pantaleo A, Russo V, Lovato L, Di Bartolomeo R (2013) Delayed management of blunt traumatic aortic injury: open surgical versus endovascular repair. Ann Thorac Surg 95(5):1591–1597CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Alarhayem AQ, Rasmussen TE, Farivar B, Lim S, Braverman M, Hardy D, Jenkins DJ, Eastridge BJ, Cestero RF (2021) Timing of repair of blunt thoracic aortic injuries in the thoracic endovascular aortic repair era. J Vasc Surg 73(3):896–902CrossRefPubMed Alarhayem AQ, Rasmussen TE, Farivar B, Lim S, Braverman M, Hardy D, Jenkins DJ, Eastridge BJ, Cestero RF (2021) Timing of repair of blunt thoracic aortic injuries in the thoracic endovascular aortic repair era. J Vasc Surg 73(3):896–902CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Xenos ES, Minion DJ, Davenport DL, Hamdallah O, Abedi NN, Sorial EE et al (2009) Endovascular repair versus operative repair for traumatic rupture of thoracic aorta: institutional experience and meta-analysis. Eur J Cardiothoracic Surg 35:282–286CrossRef Xenos ES, Minion DJ, Davenport DL, Hamdallah O, Abedi NN, Sorial EE et al (2009) Endovascular repair versus operative repair for traumatic rupture of thoracic aorta: institutional experience and meta-analysis. Eur J Cardiothoracic Surg 35:282–286CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Gaffey AC, Zhang J, Saka E, Quatromoni JG, Glaser J, Kim P, Szeto W, Kalapatapu V (2019) Natural history of nonoperative management of grade II blunt thoracic aortic injury. Ann Vasc Surg 10:1–6 Gaffey AC, Zhang J, Saka E, Quatromoni JG, Glaser J, Kim P, Szeto W, Kalapatapu V (2019) Natural history of nonoperative management of grade II blunt thoracic aortic injury. Ann Vasc Surg 10:1–6
25.
Zurück zum Zitat DuBose JJ, Charlton-Ouw K, Starnes B et al (2021) Do patients with minimal blunt thoracic aortic injury require thoracic endovascular repair? J Trauma Acute Care Surg 90(2):384–387CrossRefPubMed DuBose JJ, Charlton-Ouw K, Starnes B et al (2021) Do patients with minimal blunt thoracic aortic injury require thoracic endovascular repair? J Trauma Acute Care Surg 90(2):384–387CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Gandhi SS, Blas JV, Lee S, Eidt JF, Carsten CG 3rd (2016) Nonoperative management of grade III blunt thoracic aortic injuries. J Vasc Surg 64(6):1580–1586CrossRefPubMed Gandhi SS, Blas JV, Lee S, Eidt JF, Carsten CG 3rd (2016) Nonoperative management of grade III blunt thoracic aortic injuries. J Vasc Surg 64(6):1580–1586CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Murad MH, Rizvi AZ, Malgor R, Carey J, Alkatib AA, Erwin PJ, Lee WA, Fairman RM (2011) Comparative effectiveness of the treatments for thoracic aortic transection [corrected]. J Vasc Surg 53(1):193-199.e1-21CrossRefPubMed Murad MH, Rizvi AZ, Malgor R, Carey J, Alkatib AA, Erwin PJ, Lee WA, Fairman RM (2011) Comparative effectiveness of the treatments for thoracic aortic transection [corrected]. J Vasc Surg 53(1):193-199.e1-21CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Tang GL, Tehrani HY, Usman A, Katariya K, Otero C, Perez E et al (2008) Reduced mortality, paraplegia, and stroke with stent graft repair of blunt aortic transections: a modern meta-analysis. J Vasc Surg 47:671–675CrossRefPubMed Tang GL, Tehrani HY, Usman A, Katariya K, Otero C, Perez E et al (2008) Reduced mortality, paraplegia, and stroke with stent graft repair of blunt aortic transections: a modern meta-analysis. J Vasc Surg 47:671–675CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Elkbuli A, Dowd B, Spano PJ 2nd, Smith Z, Flores R, McKenney M, Boneva D (2020) Thoracic endovascular aortic repair versus open repair: analysis of the National Trauma Data Bank. J Surg Res 245:179–182CrossRefPubMed Elkbuli A, Dowd B, Spano PJ 2nd, Smith Z, Flores R, McKenney M, Boneva D (2020) Thoracic endovascular aortic repair versus open repair: analysis of the National Trauma Data Bank. J Surg Res 245:179–182CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Clinical Spectrum and Outcome Analysis of Blunt Thoracic Aortic Injuries: a 10-year Experience from a Level I Trauma Center
verfasst von
Abhinav Kumar
Narendra Choudhary
Pratyusha Priyadarshi
Dinesh Bagaria
Junaid Alam
Kapil Dev Soni
Maroof Ahmad Khan
Richa Yadav
Atin Kumar
Shivanand Gamanagatti
Niladri Banerjee
Sushma Sagar
Biplab Mishra
Amit Gupta
Subodh Kumar
Publikationsdatum
28.03.2023
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe Sonderheft 2/2023
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-023-03741-z

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2023

Indian Journal of Surgery 2/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.