Skip to main content
Erschienen in: Clinical Epileptology 1/2024

02.02.2024 | Leitthema

Co-existence of self-limited focal epilepsies of childhood (SelFEC) and epileptiform discharges in the context of SelFEC in children with structural focal epilepsies and in children with brain lesions

Implications for diagnosis and management

verfasst von: H. Holthausen, A. Brockhaus, C. von Stülpnagel, T. Pieper, A. Zsoter, G. Kluger, S. Berweck, T. Hartlieb

Erschienen in: Clinical Epileptology | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The co-occurrence of self-limited focal epilepsies of childhood (SelFEC) and epileptiform discharges in the context of SelFEC (EDSelFEC) in children with structural focal epilepsies and with brain lesions has received little attention in the literature to date, mainly in the form of case reports. The few reports on the occurrence of EDSelFEC and SelFEC in children who have undergone presurgical evaluation due to focal seizures that cannot be controlled by medication also suggests that these are relatively rare constellations. Recent publications, on the other hand, are showing that in children who have suffered pre-/perinatal complications, the incidence and prevalence of EDSelFEC and SelFEC are relatively high, especially when the white matter is damaged. The pathophysiology that leads to the generation of EDSelFEC and SelFEC, when the white matter is damaged, is not fully understood. A surprisingly high number of abnormalities is detected when magnetic resonance imaging is performed systematically on children with self-limited epilepsy with centrotemporal spikes (SelECTS). A misunderstanding of EDSelFEC and SelFEC as expressions of epileptogenic focal structural (cortical) lesions can, in individual cases, lead to a significant deterioration of epilepsy due to the administration of potentially aggravating medications, such as sodium channel blockers, and in children who have suffered pre-/perinatal complications the parents may not be informed about the relatively positive long-term prognosis of their child’s epilepsy. This article reviews recent findings on the prevalence of EDSelFEC and SelFEC in children with structural focal epilepsies and with brain lesions and their potential impact on diagnosis and treatment.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Altenmüller DM, Schulze-Bonhage A (2007) Differentiating between benign and less benign: epilepsy surgery in symptomatic frontal lobe epilepsy associated with benign focal epileptiform discharges of childhood. J Child Neurol 22(4):456–461CrossRefPubMed Altenmüller DM, Schulze-Bonhage A (2007) Differentiating between benign and less benign: epilepsy surgery in symptomatic frontal lobe epilepsy associated with benign focal epileptiform discharges of childhood. J Child Neurol 22(4):456–461CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat An O, Nagae LM, Winesett SP (2021) A self-limited childhood epilepsy as co-incidental in cerebral palsy. Int Med Case Rep J 14:509–517CrossRefPubMedPubMedCentral An O, Nagae LM, Winesett SP (2021) A self-limited childhood epilepsy as co-incidental in cerebral palsy. Int Med Case Rep J 14:509–517CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Blom S, Heijbel J, Bergfors P (1972) Benign epilepsy of children with centro-temporal EEG foci. Prevalence and follow-up study of 40 patients. Epilepsia 13(5):609–619CrossRefPubMed Blom S, Heijbel J, Bergfors P (1972) Benign epilepsy of children with centro-temporal EEG foci. Prevalence and follow-up study of 40 patients. Epilepsia 13(5):609–619CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Boxerman JL, Hawash K, Bali B, Clarke T, Rogg J, Pal DK (2007) Is Rolandic epilepsy associated with abnormal findings on cranial MRI. Epilepsy Res 75(2–3):180–185CrossRefPubMedPubMedCentral Boxerman JL, Hawash K, Bali B, Clarke T, Rogg J, Pal DK (2007) Is Rolandic epilepsy associated with abnormal findings on cranial MRI. Epilepsy Res 75(2–3):180–185CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Brockhaus A, von Stülpnagel C, Holthausen H Benigne idiopathische fokale Sharp waves / – Epilepsien des Kindesalters bei Hirnläsionen: diagnostische, klassifikatorische und therapeutische Herausforderungen; oral presentation. 31st annual meeting of the German Pediatric Neurology Society, Erlangen, 21.–23.04.2005 Brockhaus A, von Stülpnagel C, Holthausen H Benigne idiopathische fokale Sharp waves / – Epilepsien des Kindesalters bei Hirnläsionen: diagnostische, klassifikatorische und therapeutische Herausforderungen; oral presentation. 31st annual meeting of the German Pediatric Neurology Society, Erlangen, 21.–23.04.2005
7.
Zurück zum Zitat Ciumas C, Saignavongs M, Ilski F, Herbillon V, Laurent A et al (2014) White matter development in children with benign childhood epilepsy with centro-temporal spikes. Brain 137(4):1095–1106CrossRefPubMed Ciumas C, Saignavongs M, Ilski F, Herbillon V, Laurent A et al (2014) White matter development in children with benign childhood epilepsy with centro-temporal spikes. Brain 137(4):1095–1106CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Cooper MS, Mackay MT, Dagia C et al (2023) Epilepsy syndromes in cerebral palsy: varied, evolving and mostly self-limited. Brain 146(2):587–599CrossRefPubMed Cooper MS, Mackay MT, Dagia C et al (2023) Epilepsy syndromes in cerebral palsy: varied, evolving and mostly self-limited. Brain 146(2):587–599CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Degen R, Holthausen H, Pieper T, Tuxhorn I, Wolf P (1999) Benign epileptic discharges in patients with lesional partial epilepsies. Pediatr Neurol 20(5):354–359CrossRefPubMed Degen R, Holthausen H, Pieper T, Tuxhorn I, Wolf P (1999) Benign epileptic discharges in patients with lesional partial epilepsies. Pediatr Neurol 20(5):354–359CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Gelisse P, Corda D, Raybaud C, Dravet C, Bureau M, Genton P (2003) Abnormal neuroimaging in patients with benign epilepsy with centrotemporal spikes. Epilepsia 44(3):372–378CrossRefPubMed Gelisse P, Corda D, Raybaud C, Dravet C, Bureau M, Genton P (2003) Abnormal neuroimaging in patients with benign epilepsy with centrotemporal spikes. Epilepsia 44(3):372–378CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Groeppel G, Dorfer C, Dressler A, Muehlebern A, Porsche B, Haunfellner JA, Czech T, Feucht M (2016) Immediate termination of electrical status epilepticus in sleep after hemispherotomy is associated with significant progress in language development. Dev Med Child Neurol. https://doi.org/10.1111/dmcn.13233CrossRef Groeppel G, Dorfer C, Dressler A, Muehlebern A, Porsche B, Haunfellner JA, Czech T, Feucht M (2016) Immediate termination of electrical status epilepticus in sleep after hemispherotomy is associated with significant progress in language development. Dev Med Child Neurol. https://​doi.​org/​10.​1111/​dmcn.​13233CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Holthausen H, Brockhaus A Kombinationen von symptomatisch fokalen Epilepsien/cerebralen Läsionen und benignen fokalen Epilepsien / benignen fokalen sharp waves des Kindesalters. Oral presentation; 24th Vogtareuther Epilepsie-Seminar, 23 Oct 2010 Holthausen H, Brockhaus A Kombinationen von symptomatisch fokalen Epilepsien/cerebralen Läsionen und benignen fokalen Epilepsien / benignen fokalen sharp waves des Kindesalters. Oral presentation; 24th Vogtareuther Epilepsie-Seminar, 23 Oct 2010
17.
Zurück zum Zitat Kelemen A (2003) Benign epilepsy of childhood with malformations of cortical development. Epilepsia 44(9):1259–1260CrossRefPubMed Kelemen A (2003) Benign epilepsy of childhood with malformations of cortical development. Epilepsia 44(9):1259–1260CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Kramer U, Zelnik N, Lerman-Sagie T, Shahar E (2002) Benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes: clinical characteristics and identification of patients at risk for multiple seizures. J Child Neurol 17(1):17–19CrossRefPubMed Kramer U, Zelnik N, Lerman-Sagie T, Shahar E (2002) Benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes: clinical characteristics and identification of patients at risk for multiple seizures. J Child Neurol 17(1):17–19CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Lerman P, Kivity S (1975) Benign focal epilepsy of childhood. A follow-up study of 100 recovered patients. Arch Neurol 32(4):261–264CrossRefPubMed Lerman P, Kivity S (1975) Benign focal epilepsy of childhood. A follow-up study of 100 recovered patients. Arch Neurol 32(4):261–264CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Lundberg S, Eeg-Olofsson O, Raininko R, Eeg-Olofsson K (1999) Hippocampal asymmetries and white matter abnormalities on MRI in benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes. Epilepsia 40:1808–1815CrossRefPubMed Lundberg S, Eeg-Olofsson O, Raininko R, Eeg-Olofsson K (1999) Hippocampal asymmetries and white matter abnormalities on MRI in benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes. Epilepsia 40:1808–1815CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Mambelli M, Mascano FC, Masoni P, Marchia G, Franzoni E (1985) Epilepsia rolandica. Consierazione su una casistica di 40 bambini. Boll Lega Int 51:79–80 Mambelli M, Mascano FC, Masoni P, Marchia G, Franzoni E (1985) Epilepsia rolandica. Consierazione su una casistica di 40 bambini. Boll Lega Int 51:79–80
23.
Zurück zum Zitat Morikawa T, Osawa T, Ishihara O, Seino M (1979) A reappraisal of “benign epilepsy of children with centro-temporal EEG foci”. Brain Dev 1(4):257–265CrossRefPubMed Morikawa T, Osawa T, Ishihara O, Seino M (1979) A reappraisal of “benign epilepsy of children with centro-temporal EEG foci”. Brain Dev 1(4):257–265CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Mukhin Yu K, Mironov MB, Borovikov KS, Bobylova Yu. Holthausen MH (2015) Unexpected favorable prognosis in children with focal epilepsy due to perinatal brain damage. Epilepsia 56(173):S1 (p.0707, abstr) Mukhin Yu K, Mironov MB, Borovikov KS, Bobylova Yu. Holthausen MH (2015) Unexpected favorable prognosis in children with focal epilepsy due to perinatal brain damage. Epilepsia 56(173):S1 (p.0707, abstr)
27.
Zurück zum Zitat Ostrowski LM, Song DY, Thorn EL et al (2019) Dysmature superficial white matter microstructure in developmental focal epilepsy. Brain Commun 1(1):fcz2CrossRefPubMedPubMedCentral Ostrowski LM, Song DY, Thorn EL et al (2019) Dysmature superficial white matter microstructure in developmental focal epilepsy. Brain Commun 1(1):fcz2CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Pan A, Gupta A, Wyllie E, Lüders H, Bingaman W (2004) Benign focal epileptiform discharges of childhood and hippocampal sclerosis. Epilepsia 45(3):284–288CrossRefPubMed Pan A, Gupta A, Wyllie E, Lüders H, Bingaman W (2004) Benign focal epileptiform discharges of childhood and hippocampal sclerosis. Epilepsia 45(3):284–288CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Ramchandran NE, Ochi A, Benifla M, Rutka JT, Snead O, Otsubo H (2007) Benign epileptiform discharges in Rolandic Region with mesial temporal lobe epilepsy: MEG, scalp and intracranial EEG features. Acta Neurol Scand 116(1):59–64CrossRef Ramchandran NE, Ochi A, Benifla M, Rutka JT, Snead O, Otsubo H (2007) Benign epileptiform discharges in Rolandic Region with mesial temporal lobe epilepsy: MEG, scalp and intracranial EEG features. Acta Neurol Scand 116(1):59–64CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Santanelli P, Bureau M, Magaudda A, Gobbi G, Roger J (1989) Benign partial epilepsy with centrotemporal (or rolandic) spikes and brain lesion. Epilepsia 30:182–188CrossRefPubMed Santanelli P, Bureau M, Magaudda A, Gobbi G, Roger J (1989) Benign partial epilepsy with centrotemporal (or rolandic) spikes and brain lesion. Epilepsia 30:182–188CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Sarkis RA, Jehi LE, Bingaman WE, Najm IM (2010) Surgical outcome following resection of rolandic focal cortical dysplasia. Epilepsy Res 90(3):240–247CrossRefPubMed Sarkis RA, Jehi LE, Bingaman WE, Najm IM (2010) Surgical outcome following resection of rolandic focal cortical dysplasia. Epilepsy Res 90(3):240–247CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Sarnat HB et al (2018) Clin Neuropathol (6):262–276 Sarnat HB et al (2018) Clin Neuropathol (6):262–276
34.
Zurück zum Zitat Sheth RD, Gutierrez AR, Riggs JE (1997) Rolandic epilepsy and cortical dysplasia: MRI correlation of epileptiform discharges. Pediatr Neurol 17:177–179CrossRefPubMed Sheth RD, Gutierrez AR, Riggs JE (1997) Rolandic epilepsy and cortical dysplasia: MRI correlation of epileptiform discharges. Pediatr Neurol 17:177–179CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Stephani U, Doose H (1999) Benign idiopathic partial epilepsy and brain lesion. Epilepsia 40(3):373–376CrossRefPubMed Stephani U, Doose H (1999) Benign idiopathic partial epilepsy and brain lesion. Epilepsia 40(3):373–376CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Tarta-Arsene O, Winkler P, Pieper T, Hartlieb T, Zsoter A, Stan I, Kudernatsch M, Berweck S, Holthausen H Epileptiform discharges in the context of self-limited pediatric focal epilepsy (EDSelPFE) in pediatric hemispherotomy patients, submitted. Tarta-Arsene O, Winkler P, Pieper T, Hartlieb T, Zsoter A, Stan I, Kudernatsch M, Berweck S, Holthausen H Epileptiform discharges in the context of self-limited pediatric focal epilepsy (EDSelPFE) in pediatric hemispherotomy patients, submitted.
38.
Zurück zum Zitat Vadlamudi L, Kjeldsen MJ, Corey LA, Solaas MH, Friis ML, Pellock JM, Nakken KO, Milne RL, Scheffer IE, Harvey AS, Hopper JL, Berkovic SF (2006) Analyzing the etiology of benign rolandic epilepsy: a multicenter twin collaboration. Epilepsia 47:550–555CrossRefPubMed Vadlamudi L, Kjeldsen MJ, Corey LA, Solaas MH, Friis ML, Pellock JM, Nakken KO, Milne RL, Scheffer IE, Harvey AS, Hopper JL, Berkovic SF (2006) Analyzing the etiology of benign rolandic epilepsy: a multicenter twin collaboration. Epilepsia 47:550–555CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Wang F, Zheng H, Zhang X, Li Y, Gao Z, Wang Y, Liu X, Yao Y (2016) Successful surgery in lesional epilepsy secondary to posterior quadrant ulegyria coexisting with benign childhood focal epilepsy: a case report. Clin Neurol Neurosurg 149:94–97CrossRefPubMed Wang F, Zheng H, Zhang X, Li Y, Gao Z, Wang Y, Liu X, Yao Y (2016) Successful surgery in lesional epilepsy secondary to posterior quadrant ulegyria coexisting with benign childhood focal epilepsy: a case report. Clin Neurol Neurosurg 149:94–97CrossRefPubMed
42.
Zurück zum Zitat Wehner T, Lachhwani DK, Bingaman W et al (2011) Epilepsy surgery outcome in coexisting symptomatic refractory focal epilepsy and benign focal epilepsy of childhood. Pediatr Neurol 44(1):52–56CrossRefPubMed Wehner T, Lachhwani DK, Bingaman W et al (2011) Epilepsy surgery outcome in coexisting symptomatic refractory focal epilepsy and benign focal epilepsy of childhood. Pediatr Neurol 44(1):52–56CrossRefPubMed
43.
Zurück zum Zitat Wirrell EC, Camfield PR, Camfield CS (1995) Benign Rolandic epilepsy: atypical features are very common. J Child Neurol 10:455–458CrossRefPubMed Wirrell EC, Camfield PR, Camfield CS (1995) Benign Rolandic epilepsy: atypical features are very common. J Child Neurol 10:455–458CrossRefPubMed
44.
Zurück zum Zitat Wirrel EC, Nabbout R, Scheffer IE, Taoufik A, Bogacz A, French JA, Hirsch E et al (2022) Methodology for classification and definition of epilepsy syndromes with list of syndromes: report of the ILAE Task Force on Nosology and Definitions. Epilepsia 63:1333–1134CrossRef Wirrel EC, Nabbout R, Scheffer IE, Taoufik A, Bogacz A, French JA, Hirsch E et al (2022) Methodology for classification and definition of epilepsy syndromes with list of syndromes: report of the ILAE Task Force on Nosology and Definitions. Epilepsia 63:1333–1134CrossRef
45.
Zurück zum Zitat Xiao F, Chen Q, Yu X, Tang Y, Luo C, Fang J et al (2014) Hemispheric lateralization of microstructural white matter abnormalities in children with active benign childhood epilepsy with centro-temporal spikes (BECTS): a preliminary DTI study. J Neurol Sci 336:1ADSCrossRef Xiao F, Chen Q, Yu X, Tang Y, Luo C, Fang J et al (2014) Hemispheric lateralization of microstructural white matter abnormalities in children with active benign childhood epilepsy with centro-temporal spikes (BECTS): a preliminary DTI study. J Neurol Sci 336:1ADSCrossRef
46.
Zurück zum Zitat Metsähonkala EL, Holthausen H, Ng YT, Gaily E (2017) Vascular causes and perinatal hypoxic-ischemic events. In: Pediatric epilepsy surgery. John Libbey Eurotext, Metsähonkala EL, Holthausen H, Ng YT, Gaily E (2017) Vascular causes and perinatal hypoxic-ischemic events. In: Pediatric epilepsy surgery. John Libbey Eurotext,
Metadaten
Titel
Co-existence of self-limited focal epilepsies of childhood (SelFEC) and epileptiform discharges in the context of SelFEC in children with structural focal epilepsies and in children with brain lesions
Implications for diagnosis and management
verfasst von
H. Holthausen
A. Brockhaus
C. von Stülpnagel
T. Pieper
A. Zsoter
G. Kluger
S. Berweck
T. Hartlieb
Publikationsdatum
02.02.2024
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Clinical Epileptology / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 2948-104X
Elektronische ISSN: 2948-1058
DOI
https://doi.org/10.1007/s10309-023-00653-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Clinical Epileptology 1/2024 Zur Ausgabe

Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Epileptologie e. V.

Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Epileptologie e. V.

Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Epileptologie

Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Epileptologie

Informations de la Ligue Suisse contre l’Epilepsie

Informations de la Ligue Suisse contre l’Epilepsie

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Nicht Creutzfeldt Jakob, sondern Abführtee-Vergiftung

29.05.2024 Hyponatriämie Nachrichten

Eine ältere Frau trinkt regelmäßig Sennesblättertee gegen ihre Verstopfung. Der scheint plötzlich gut zu wirken. Auf Durchfall und Erbrechen folgt allerdings eine Hyponatriämie. Nach deren Korrektur kommt es plötzlich zu progredienten Kognitions- und Verhaltensstörungen.

Schutz der Synapsen bei Alzheimer

29.05.2024 Morbus Alzheimer Nachrichten

Mit einem Neurotrophin-Rezeptor-Modulator lässt sich möglicherweise eine bestehende Alzheimerdemenz etwas abschwächen: Erste Phase-2-Daten deuten auf einen verbesserten Synapsenschutz.

Sozialer Aufstieg verringert Demenzgefahr

24.05.2024 Demenz Nachrichten

Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.