Skip to main content
Erschienen in: European Radiology 7/2023

27.01.2023 | Chest

Incidental coronary artery calcification on non-gated CT thorax correlates with risk of cardiovascular events and death

verfasst von: Maria T. A. Wetscherek, Edwina McNaughton, Veronika Majcher, Andreas Wetscherek, Timothy J. Sadler, Ahmed Alsinbili, Wen Hui Teh, Samuel D. Moore, Nirav Patel, William P. W. Smith, Unni Krishnan

Erschienen in: European Radiology | Ausgabe 7/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

To assess coronary artery calcification (CAC) on non-contrast non-ECG-gated CT thorax (NC-NECG-CTT) and to evaluate its correlation with short-term risk of cardiovascular disease (CVD) events and death.

Methods

Single-institution retrospective study including all patients 40–70 years old who underwent NC-NECG-CTT over a period of 6 months. Individuals with known CVD were excluded. The presence of CAC was assessed and quantified by the Agatston score (CACS). CAC severity was defined as mild (< 100), moderate (100–400), or severe (> 400). CVD events (including CVD death, myocardial infarction, revascularisation procedures, ischaemic stroke, acute peripheral atherosclerotic ischaemia), and all-cause mortality over a median of 3.5 years were recorded. Cox proportional-hazards regression modelling was performed including CACS, age, gender and CVD risk factors (smoking, hypertension, diabetes mellitus, dyslipidaemia, and family history of CVD).

Results

Of the total 717 eligible cases, 325 (45%) had CAC. In patients without CAC, there was only one CVD event, compared to 26 CVD events including 5 deaths in patients with CAC. The presence and severity of CAC correlated with CVD events (p < 0.001). A CACS > 100 was significantly associated with both CVD events, hazard ratio (HR) 5.74, 95% confidence interval: 2.19–15.02; p < 0.001, and all-cause mortality, HR 1.7, 95% CI: 1.08–2.66; p = 0.02. Ever-smokers with CAC had a significantly higher risk for all-cause mortality compared to never-smokers (p = 0.03), but smoking status was not an independent predictor for CVD events in any subgroup category of CAC severity.

Conclusions

The presence and severity of CAC assessed on NC-NECG-CTT correlates with short-term cardiovascular events and death.

Key Points

• Patients aged 40–70 years old without known CVD but with CAC on NC-NECG-CTT have a higher risk of CVD events compared to those without CAC.
• CAC (Agatston) score above 100 confers a 5.7-fold increase in the risk of short-term CVD events in these patients.
• The presence and severity of CAC on NC-NECG-CTT may have prognostic and therapeutic implications.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
Metadaten
Titel
Incidental coronary artery calcification on non-gated CT thorax correlates with risk of cardiovascular events and death
verfasst von
Maria T. A. Wetscherek
Edwina McNaughton
Veronika Majcher
Andreas Wetscherek
Timothy J. Sadler
Ahmed Alsinbili
Wen Hui Teh
Samuel D. Moore
Nirav Patel
William P. W. Smith
Unni Krishnan
Publikationsdatum
27.01.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Radiology / Ausgabe 7/2023
Print ISSN: 0938-7994
Elektronische ISSN: 1432-1084
DOI
https://doi.org/10.1007/s00330-023-09428-z

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2023

European Radiology 7/2023 Zur Ausgabe

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.