Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgery 2/2023

13.10.2023 | Original Article

Long-Term Outcomes After TTK Chitra Mechanical Heart Valve Implantation: a 20-Year Experience of Implantation in 2272 Consecutive Patients from a Single Tertiary Centre in India

verfasst von: Channabasavaraj Shivalingaiah Hiremath, Aditya Narsipur Doddamane, Anagha Amarnath Tulsi, Shekhar Rao

Erschienen in: Indian Journal of Surgery | Sonderheft 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

There is little data available on the long-term outcomes of mechanical valve replacement from the developing world. The aim of this study was to determine long-term survival and outcomes following mechanical valve replacement with the TTK Chitra valve at a single Indian centre. A clinical observational study was conducted in a cohort of 2272 consecutive patients who had undergone mechanical valve replacement with the TTK Chitra Heart Valve between 2001 and 2020. Follow-up was 89.3% complete with a mean follow-up of 7.1 (SD 5) years. The primary end point was survival. Regression and life table analyses were used to determine population survival and attributable risk. Secondary end points were reintervention and valve-related complications. Overall actuarial survival was 82.3 (SD1) %, 70.7 (SD1) %, and 61 (SD2) % at 1, 5, and 10 years, respectively, lower than published data in comparable patients from the developed world. Actuarial freedom from prosthetic valve dysfunction was 99 (SD1) %, 96.3 (SD1) %, and 96 (SD1)% at 1, 5, and 10 years, respectively. Freedom from reintervention was 91.2 (SD1) %, 90.4 (SD1) %, and 90 (SD1) % at 1, 5, and 10 years, respectively. Actuarial freedom from major adverse prosthesis–related events was 83% (SD0.8) %, 66.9 (SD1) %, and 50.1 (SD1.7) % at 1, 5, and 10 years, respectively, and actuarial freedom from major haemorrhage was 85.5 (SD0.7) %, 70.7 (SD1) %, and 57.3 (SD1.7) % at 1, 5, and 10 years, respectively. The TTK Chitra valve continues to remain the preferred prosthesis of choice for many patients in India, and the developing world by virtue of performance, durability, and cost; however, long-term valve care continues to plague the real benefits and outcomes it has to offer.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kumar AS (2020) 2019 Surgical options in rheumatic heart disease: an Indian surgeon’s perspective. Asian Cardiovasc Thorac Ann 28(7):1–3 Kumar AS (2020) 2019 Surgical options in rheumatic heart disease: an Indian surgeon’s perspective. Asian Cardiovasc Thorac Ann 28(7):1–3
3.
Zurück zum Zitat Otto CM, Nishimura RA (2021) Bonow RO. 2020 ACC/AHA guideline for the management of patients with valvular heart disease: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Joint Committee on clinical practice guidelines 143(5): e72–e227 Otto CM, Nishimura RA (2021) Bonow RO. 2020 ACC/AHA guideline for the management of patients with valvular heart disease: a report of the American College of Cardiology/American Heart Association Joint Committee on clinical practice guidelines 143(5): e72–e227
5.
Zurück zum Zitat Akins CW, Miller DC, Turina MI et al (2008) Guidelines for reporting mortality, and morbidity after cardiac valve interventions. Ann Thorac Surg 85:1490–1495CrossRefPubMed Akins CW, Miller DC, Turina MI et al (2008) Guidelines for reporting mortality, and morbidity after cardiac valve interventions. Ann Thorac Surg 85:1490–1495CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Pettersson GE, Coselli JS, Hussain ST et al (2017) 2016 The American Association for Thoracic Surgery (AATS) consensus guidelines: Surgical treatment of infective endocarditis: Executive summary. J Thorac Cardiovasc Surg 153:1241–1258CrossRefPubMed Pettersson GE, Coselli JS, Hussain ST et al (2017) 2016 The American Association for Thoracic Surgery (AATS) consensus guidelines: Surgical treatment of infective endocarditis: Executive summary. J Thorac Cardiovasc Surg 153:1241–1258CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Bhuvaneshwar GS, Muraleedharan CV, Vijayan GA et al (1996) Development of Chitra tilting disc heart valve prosthesis. J Heart Valve Dis 5:448–458PubMed Bhuvaneshwar GS, Muraleedharan CV, Vijayan GA et al (1996) Development of Chitra tilting disc heart valve prosthesis. J Heart Valve Dis 5:448–458PubMed
8.
Zurück zum Zitat Sankarkumar R, Bhuvaneshwar GS, Magotra R et al (2001) Chitra Heart valve: results of a multicentre clinical study. J Heart Valve Dis 10(5):619–627PubMed Sankarkumar R, Bhuvaneshwar GS, Magotra R et al (2001) Chitra Heart valve: results of a multicentre clinical study. J Heart Valve Dis 10(5):619–627PubMed
9.
Zurück zum Zitat Harken DE (1989) Heart valves: ten commandments, and still counting. Ann Thorac Surg 48:S18–S19CrossRefPubMed Harken DE (1989) Heart valves: ten commandments, and still counting. Ann Thorac Surg 48:S18–S19CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Meyer JE Jr (2003) In search of the ideal valve replacement device. J Thorac Cardiovasc Surg 125(3):S14–S15CrossRef Meyer JE Jr (2003) In search of the ideal valve replacement device. J Thorac Cardiovasc Surg 125(3):S14–S15CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Chesebro JH, Fuster V (1996) Optimal antithrombotic therapy for mechanical prosthetic heart valves. Circulation 94(9):2055–2056CrossRefPubMed Chesebro JH, Fuster V (1996) Optimal antithrombotic therapy for mechanical prosthetic heart valves. Circulation 94(9):2055–2056CrossRefPubMed
12.
13.
Zurück zum Zitat Emery RW, Krogh CC, Arom KV (2005) The St. Jude Medical cardiac valve prosthesis: a 25-year experience with single valve replacement. Ann Thor Surg 79(3):776–82CrossRef Emery RW, Krogh CC, Arom KV (2005) The St. Jude Medical cardiac valve prosthesis: a 25-year experience with single valve replacement. Ann Thor Surg 79(3):776–82CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Baudet EM, Puel V, McBride JT (1995) Long-term results of valve replacement with the St. Jude Medical prosthesis. J Thorac Cardiovasc Surg 109(5):858–70CrossRefPubMed Baudet EM, Puel V, McBride JT (1995) Long-term results of valve replacement with the St. Jude Medical prosthesis. J Thorac Cardiovasc Surg 109(5):858–70CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bouhout I, Stevens L-M, Mazine A (2014) Long-term outcomes after elective isolated mechanical aortic valve replacement in young adults. J Thorac Cardiovasc Surg 148:1341–6CrossRefPubMed Bouhout I, Stevens L-M, Mazine A (2014) Long-term outcomes after elective isolated mechanical aortic valve replacement in young adults. J Thorac Cardiovasc Surg 148:1341–6CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Cetinkaya A, Ganchewa N, Hein S et al (2020) Long-term outcomes of concomitant tricuspid valve repair in patients undergoing mitral valve surgery. J Cardiothorac Surg 15:210CrossRefPubMedPubMedCentral Cetinkaya A, Ganchewa N, Hein S et al (2020) Long-term outcomes of concomitant tricuspid valve repair in patients undergoing mitral valve surgery. J Cardiothorac Surg 15:210CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Svennevig JL, Abdelnoor M, Nitter-Hauge S (2007) Twenty-five-year experience with the Medtronic-hall valve prosthesis in the aortic position. Circulation 116(16):1795–1800CrossRefPubMed Svennevig JL, Abdelnoor M, Nitter-Hauge S (2007) Twenty-five-year experience with the Medtronic-hall valve prosthesis in the aortic position. Circulation 116(16):1795–1800CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Nagarajan M, Muralidharan S, Chandrasekar P (2000) The TTK Chitra heart valve – a single centre experience with midterm results. Ind J Thorac Cardiovasc Surg 16:85–89CrossRef Nagarajan M, Muralidharan S, Chandrasekar P (2000) The TTK Chitra heart valve – a single centre experience with midterm results. Ind J Thorac Cardiovasc Surg 16:85–89CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Muralidharan S, Muthubaskeran V, Padmanabhan C (2011) Ten years outcome of Chitra heart valves. Ind J Thorac Cardiovasc Surg 27:24–27CrossRef Muralidharan S, Muthubaskeran V, Padmanabhan C (2011) Ten years outcome of Chitra heart valves. Ind J Thorac Cardiovasc Surg 27:24–27CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Sundaram M, Poddar A, Robinson A et al (2021) An unusual cause of acute mitral regurgitation in TTK Chitra heart valve prosthesis. Indian J Thorac Cardiovasc Surg 37(5):546–550CrossRefPubMedPubMedCentral Sundaram M, Poddar A, Robinson A et al (2021) An unusual cause of acute mitral regurgitation in TTK Chitra heart valve prosthesis. Indian J Thorac Cardiovasc Surg 37(5):546–550CrossRefPubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Kumar AS (2014) Surgical options in rheumatic mitral valve disease in children: a surgeon’s perspective. World J Pediatr Congenit Heart Surg 5(1):80–84CrossRefPubMed Kumar AS (2014) Surgical options in rheumatic mitral valve disease in children: a surgeon’s perspective. World J Pediatr Congenit Heart Surg 5(1):80–84CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Valiathan MS (2018) Frugal Innovation in cardiac surgery. Ind J Thorac Cardiovasc Surg 34(3):439–448CrossRef Valiathan MS (2018) Frugal Innovation in cardiac surgery. Ind J Thorac Cardiovasc Surg 34(3):439–448CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Kim JS, Kang Y, Sohn SH et al (2021) Long-term clinical outcomes of the on-X mechanical prosthetic valve in the aortic or mitral position-a single-center experience of up to 20 years’ follow up. Circ J 85(7):1042–1049CrossRefPubMed Kim JS, Kang Y, Sohn SH et al (2021) Long-term clinical outcomes of the on-X mechanical prosthetic valve in the aortic or mitral position-a single-center experience of up to 20 years’ follow up. Circ J 85(7):1042–1049CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Long-Term Outcomes After TTK Chitra Mechanical Heart Valve Implantation: a 20-Year Experience of Implantation in 2272 Consecutive Patients from a Single Tertiary Centre in India
verfasst von
Channabasavaraj Shivalingaiah Hiremath
Aditya Narsipur Doddamane
Anagha Amarnath Tulsi
Shekhar Rao
Publikationsdatum
13.10.2023
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgery / Ausgabe Sonderheft 2/2023
Print ISSN: 0972-2068
Elektronische ISSN: 0973-9793
DOI
https://doi.org/10.1007/s12262-023-03948-0

Weitere Artikel der Sonderheft 2/2023

Indian Journal of Surgery 2/2023 Zur Ausgabe

Surgical Techniques and Innovations

Use of Biomaterials for Pectus Excavatum Surgery

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.