Skip to main content
Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 2/2023

30.04.2022 | Original Article

Post traumatic stress disorder following facial and dental trauma: preliminary findings from a study conducted in India

verfasst von: Weihsin Hu, Deval Mehta, Krati Garg, Shweta Patel, Shreedhar Shukla, Mohit Agrawal, Sandeep Thadani

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study was conducted to identify and study the prevalence of post traumatic stress disorder (PTSD) in patients, who had sustained traumatic facial and dental injuries along with other variables that may affect the psychological response.

Material and methods

241 patients suffering from traumatic facial and dental injuries presenting to the Ahmadabad Municipal Dental College and Hospital were included in the study. 110 patients (males — 87, females — 23) suffered disfiguring injuries and/or loss of multiple front teeth (DF). 131 patients (males — 102, females — 29) suffered no disfigurement (NDF). Assessment was carried out on day of discharge (D.O.D), 1 month, and 6 months. Impact of Event Scale (I.E.S-R) was used to assess the presence of post traumatic stress disorder in the patients.

Results

Patients with DF injuries had statistically significant higher mean scores than patients suffering NDF injuries. Female patients had comparatively higher scores at D.O.D, 1 month, and 6 months. Patients treated with maxillomandibular fixation and between ages 18 and 40 years also had significantly higher scores.

Conclusion

Patients with DF facial injuries including multiple anterior teeth loss had significantly higher mean (I.E.S-R) scores for PTSD in comparison with patients with NDF facial injuries.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bryant RA, Nickerson A, Creamer M, O’Donnell M, Forbes D, Galatzer-Levy I, McFarlane AC, Silove D (2015) Trajectory of post-traumatic stress following traumatic injury: 6-year follow-up. Br J Psychiatry 206(5):417–423CrossRefPubMed Bryant RA, Nickerson A, Creamer M, O’Donnell M, Forbes D, Galatzer-Levy I, McFarlane AC, Silove D (2015) Trajectory of post-traumatic stress following traumatic injury: 6-year follow-up. Br J Psychiatry 206(5):417–423CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Shepherd JP (1992) Strategies for the study of long-term sequelae of oral and facial injuries. J Oral Maxillofac Surg 50:390–399CrossRefPubMed Shepherd JP (1992) Strategies for the study of long-term sequelae of oral and facial injuries. J Oral Maxillofac Surg 50:390–399CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Mueser K, Gottlieb JD, Xie H, Lu W, Yanos PT, Rosenberg S et al (2015) Evaluation of cognitive restructuring for post-traumatic stress disorder in people with severe mental illness. Br J Psychiatry 206(6):501–508CrossRefPubMedPubMedCentral Mueser K, Gottlieb JD, Xie H, Lu W, Yanos PT, Rosenberg S et al (2015) Evaluation of cognitive restructuring for post-traumatic stress disorder in people with severe mental illness. Br J Psychiatry 206(6):501–508CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Helzer JE, Robins LN, McEvoy L (1987) Post-traumatic stress disorder in the general population. Findings of the epidemiologic catchment area survey. N Engl J Med 317(26):1630–4CrossRefPubMed Helzer JE, Robins LN, McEvoy L (1987) Post-traumatic stress disorder in the general population. Findings of the epidemiologic catchment area survey. N Engl J Med 317(26):1630–4CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Epstein RS (1993) Avoidant symptoms cloaking the diagnosis of PTSD in patients with severe accidental injury. J Traumatic Stress 6(4):451–458CrossRef Epstein RS (1993) Avoidant symptoms cloaking the diagnosis of PTSD in patients with severe accidental injury. J Traumatic Stress 6(4):451–458CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hull AM, Lowe T, Finlay PM (2003) The psychological impact of maxillofacial trauma: an overview of reactions to trauma. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 95(5):515–520CrossRefPubMed Hull AM, Lowe T, Finlay PM (2003) The psychological impact of maxillofacial trauma: an overview of reactions to trauma. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 95(5):515–520CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Bisson JI, Shepherd JP, Dhutia M (1997) Psychological sequelae of facial trauma. J Trauma 43(3):496–500CrossRefPubMed Bisson JI, Shepherd JP, Dhutia M (1997) Psychological sequelae of facial trauma. J Trauma 43(3):496–500CrossRefPubMed
8.
9.
Zurück zum Zitat American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 189 American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing; 189
10.
Zurück zum Zitat Shrout PE, Skodol AE, Dohrenwend BP (1986) A two-stage approach for case identification and diagnosis: first-stage instruments. In: Barrett JE, Rose RM (eds) Mental disorders in the community: progress and challenge. Guilford Press, New York, pp 286–303 Shrout PE, Skodol AE, Dohrenwend BP (1986) A two-stage approach for case identification and diagnosis: first-stage instruments. In: Barrett JE, Rose RM (eds) Mental disorders in the community: progress and challenge. Guilford Press, New York, pp 286–303
11.
Zurück zum Zitat Blanchard EB, Hickling EJ, Taylor AE, Loos WR, Forneris CA, Jaccard J (1996) Who develops PTSD from motor vehicle accidents? Behav Res Ther 34(1):1–10CrossRefPubMed Blanchard EB, Hickling EJ, Taylor AE, Loos WR, Forneris CA, Jaccard J (1996) Who develops PTSD from motor vehicle accidents? Behav Res Ther 34(1):1–10CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Horowitz M, Wilner N, Alvarez W (1979) Impact of Event Scale: a measure of subjective stress. Psychosom Med 41(3):209–218CrossRefPubMed Horowitz M, Wilner N, Alvarez W (1979) Impact of Event Scale: a measure of subjective stress. Psychosom Med 41(3):209–218CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Foa EB, Riggs DS, Dancu CV, Rothbaum BO (1993) (1993), Reliability and validity of a brief instrument for assessing post-traumatic stress disorder. J Traum Stress 6:459–473CrossRef Foa EB, Riggs DS, Dancu CV, Rothbaum BO (1993) (1993), Reliability and validity of a brief instrument for assessing post-traumatic stress disorder. J Traum Stress 6:459–473CrossRef
14.
Zurück zum Zitat World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioral disorders: diagnostic criteria for research. Geneva, Switzerland World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioral disorders: diagnostic criteria for research. Geneva, Switzerland
15.
Zurück zum Zitat Wohlfarth TD, van den Brink W, Winkel FW, ter Smitten M (2003) Screening for posttraumatic stress disorder: an evaluation of two self-report scales among crime victims. Psychol Assess 15(1):101–109CrossRefPubMed Wohlfarth TD, van den Brink W, Winkel FW, ter Smitten M (2003) Screening for posttraumatic stress disorder: an evaluation of two self-report scales among crime victims. Psychol Assess 15(1):101–109CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Marmer CR, Weiss DS (1997) The Impact of Events Scale-Revised. In: Wilson JP, Keane TM (eds) Assessing psychological trauma and PTSD. The Guilford Press, New York, pp 399–411 Marmer CR, Weiss DS (1997) The Impact of Events Scale-Revised. In: Wilson JP, Keane TM (eds) Assessing psychological trauma and PTSD. The Guilford Press, New York, pp 399–411
17.
Zurück zum Zitat Visser E, Gosens T, Den Oudsten BL, De Vries J (2017) The course, prediction, and treatment of acute and posttraumatic stress in trauma patients: a systematic review. J Trauma Acute Care Surg 82(6):1158–1183CrossRefPubMed Visser E, Gosens T, Den Oudsten BL, De Vries J (2017) The course, prediction, and treatment of acute and posttraumatic stress in trauma patients: a systematic review. J Trauma Acute Care Surg 82(6):1158–1183CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Roccia F, Dell’Acqua A, Angelini G, Berrone S (2005) Maxillofacial trauma and psychiatric sequelae: post-traumatic stress disorder. J Craniofac Surg 16(3):355–360CrossRefPubMed Roccia F, Dell’Acqua A, Angelini G, Berrone S (2005) Maxillofacial trauma and psychiatric sequelae: post-traumatic stress disorder. J Craniofac Surg 16(3):355–360CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Miller RJ, Sutherland AG, Hutchison JD, Alexander DA (2001) C-reactive protein and interleukin 6 receptor in post-traumatic stress disorder: a pilot study. Cytokine 13(4):253–255CrossRefPubMed Miller RJ, Sutherland AG, Hutchison JD, Alexander DA (2001) C-reactive protein and interleukin 6 receptor in post-traumatic stress disorder: a pilot study. Cytokine 13(4):253–255CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Cuijpers P, Smit F (2004) Sub threshold depression as a risk indicator for major depressive disorder: a systematic review of prospective studies. Acta Psychiatr Scand 109(5):325–331CrossRefPubMed Cuijpers P, Smit F (2004) Sub threshold depression as a risk indicator for major depressive disorder: a systematic review of prospective studies. Acta Psychiatr Scand 109(5):325–331CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Pélissier C, Fort E, Fontana L, Charbotel B, Hours M (2017) Factors associated with non-return to work in the severely injured victims 3 years after a road accident: a prospective study. Accid Anal Prev 106:411–419CrossRefPubMed Pélissier C, Fort E, Fontana L, Charbotel B, Hours M (2017) Factors associated with non-return to work in the severely injured victims 3 years after a road accident: a prospective study. Accid Anal Prev 106:411–419CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Post traumatic stress disorder following facial and dental trauma: preliminary findings from a study conducted in India
verfasst von
Weihsin Hu
Deval Mehta
Krati Garg
Shweta Patel
Shreedhar Shukla
Mohit Agrawal
Sandeep Thadani
Publikationsdatum
30.04.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 2/2023
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-022-01068-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2023

Oral and Maxillofacial Surgery 2/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.