Skip to main content
Erschienen in: Journal of Robotic Surgery 5/2022

01.12.2021 | Original Article

Robotic surgery training during general surgery residency: a survey comparing attitudes towards a robotic training curriculum within general surgery, urology, and OBGYN residents and attendings

verfasst von: Rory Carroll, Paolo Goffredo, Garett Steers, Ibrahim Cetindag, Ryan Lehmann, Jennifer Hrabe, Imran Hassan, Julia Shelton

Erschienen in: Journal of Robotic Surgery | Ausgabe 5/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

General surgery residents are increasingly exposed to robotic surgery during their training. However, there is no standardized robotic educational curriculum across United States residency programs. Prior to implementing a robotic surgery curriculum, we surveyed our residents and attendings to ascertain their attitude towards robotic surgery training in residency. An anonymous survey was distributed to all general surgery, obstetrics and gynecology (OBGYN), and urology residents, and their respective attending staff at our institution. Responses were compared between residents, attendings, and specialty. Twenty-six (72% response rate) general surgery residents and 18 (47%) subspecialty residents (OBGYN and urology) responded to the survey. Among attendings, 21 general surgery (32%) and 18 subspecialty staff (27%) responded. The majority of general surgery residents and attendings agreed that a robotic surgery curriculum should be implemented in the general surgery residency program (100 vs 86%, p = 0.04). Subspecialty residents also believed a formal curriculum should be implemented within their respective programs (100%). There was no statistically significant difference between general surgery and subspecialty resident responses. The majority of general surgery and subspecialty attendings responded that they would want a robotic surgery curriculum if they were currently residents (76 vs 94%, p = 0.12). The majority of general surgery residents and attendings at our institution believe a robotic surgery curriculum should be offered during residency. This attitude is similar to those of the subspecialty residents and attendings. A surgical education initiative should be developed to create a standardized training program to assure teaching of basic technical skills in robotic surgery before trainees enter clinical practice.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Donias HW, Karamanoukian RL, Glick PL, Bergsland J, Karamanoukian HL (2002) Survey of resident training in robotic surgery. Am Surg 68(2):177–181PubMed Donias HW, Karamanoukian RL, Glick PL, Bergsland J, Karamanoukian HL (2002) Survey of resident training in robotic surgery. Am Surg 68(2):177–181PubMed
4.
Zurück zum Zitat Farivar BS, Flannagan M, Leitman IM (2015) General surgery residents’ perception of robot-assisted procedures during surgical training. J Surg Educ 72(2):235–242CrossRef Farivar BS, Flannagan M, Leitman IM (2015) General surgery residents’ perception of robot-assisted procedures during surgical training. J Surg Educ 72(2):235–242CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Tom CM, Maciel JD, Korn A, Ozao-Choy JJ, Hari DM, Neville AL et al (2019) A survey of robotic surgery training curricula in general surgery residency programs: how close are we to a standardized curriculum? Am J Surg 217(2):256–260CrossRef Tom CM, Maciel JD, Korn A, Ozao-Choy JJ, Hari DM, Neville AL et al (2019) A survey of robotic surgery training curricula in general surgery residency programs: how close are we to a standardized curriculum? Am J Surg 217(2):256–260CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Harris PA, Taylor R, Thielke R, Payne J, Gonzalez N, Conde JG (2009) Research electronic data capture (REDCap)—a metadata-driven methodology and workflow process for providing translational research informatics support. J Biomed Inform 42(2):377–381CrossRef Harris PA, Taylor R, Thielke R, Payne J, Gonzalez N, Conde JG (2009) Research electronic data capture (REDCap)—a metadata-driven methodology and workflow process for providing translational research informatics support. J Biomed Inform 42(2):377–381CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Harris PA, Taylor R, Minor BL, Elliott V, Fernandez M, O’Neal L et al (2019) The REDCap consortium: building an international community of software platform partners. J Biomed Inform 95:103208CrossRef Harris PA, Taylor R, Minor BL, Elliott V, Fernandez M, O’Neal L et al (2019) The REDCap consortium: building an international community of software platform partners. J Biomed Inform 95:103208CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Chen R, Rodrigues Armijo P, Krause C, Siu KC, Oleynikov D, Force SRT (2020) A comprehensive review of robotic surgery curriculum and training for residents, fellows, and postgraduate surgical education. Surg Endosc 34(1):361–367CrossRef Chen R, Rodrigues Armijo P, Krause C, Siu KC, Oleynikov D, Force SRT (2020) A comprehensive review of robotic surgery curriculum and training for residents, fellows, and postgraduate surgical education. Surg Endosc 34(1):361–367CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Winder JS, Juza RM, Sasaki J, Rogers AM, Pauli EM, Haluck RS et al (2016) Implementing a robotics curriculum at an academic general surgery training program: our initial experience. J Robot Surg 10(3):209–213CrossRef Winder JS, Juza RM, Sasaki J, Rogers AM, Pauli EM, Haluck RS et al (2016) Implementing a robotics curriculum at an academic general surgery training program: our initial experience. J Robot Surg 10(3):209–213CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Tam V, Lutfi W, Novak S, Hamad A, Lee KK, Zureikat AH et al (2018) Resident attitudes and compliance towards robotic surgical training. Am J Surg 215(2):282–287CrossRef Tam V, Lutfi W, Novak S, Hamad A, Lee KK, Zureikat AH et al (2018) Resident attitudes and compliance towards robotic surgical training. Am J Surg 215(2):282–287CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Vetter MH, Palettas M, Hade E, Fowler J, Salani R (2018) Time to consider integration of a formal robotic-assisted surgical training program into obstetrics/gynecology residency curricula. J Robot Surg 12(3):517–521CrossRef Vetter MH, Palettas M, Hade E, Fowler J, Salani R (2018) Time to consider integration of a formal robotic-assisted surgical training program into obstetrics/gynecology residency curricula. J Robot Surg 12(3):517–521CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Okhunov Z, Safiullah S, Patel R, Juncal S, Garland H, Khajeh NR et al (2019) Evaluation of urology residency training and perceived resident abilities in the United States. J Surg Educ 76(4):936–948CrossRef Okhunov Z, Safiullah S, Patel R, Juncal S, Garland H, Khajeh NR et al (2019) Evaluation of urology residency training and perceived resident abilities in the United States. J Surg Educ 76(4):936–948CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Krause W, Bird J (2019) The importance of robotic-assisted procedures in residency training to applicants of a community general surgery residency program. J Robot Surg 13(3):379–382CrossRef Krause W, Bird J (2019) The importance of robotic-assisted procedures in residency training to applicants of a community general surgery residency program. J Robot Surg 13(3):379–382CrossRef
Metadaten
Titel
Robotic surgery training during general surgery residency: a survey comparing attitudes towards a robotic training curriculum within general surgery, urology, and OBGYN residents and attendings
verfasst von
Rory Carroll
Paolo Goffredo
Garett Steers
Ibrahim Cetindag
Ryan Lehmann
Jennifer Hrabe
Imran Hassan
Julia Shelton
Publikationsdatum
01.12.2021
Verlag
Springer London
Erschienen in
Journal of Robotic Surgery / Ausgabe 5/2022
Print ISSN: 1863-2483
Elektronische ISSN: 1863-2491
DOI
https://doi.org/10.1007/s11701-021-01346-w

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2022

Journal of Robotic Surgery 5/2022 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.