Skip to main content
Erschienen in: Journal of Robotic Surgery 1/2024

01.12.2024 | Review

Role of minimally invasive surgery in the management of localized pancreatic ductal adenocarcinoma: a review

verfasst von: Rasha T. Kakati, Samer Naffouje, Philip M. Spanheimer, Fadi S. Dahdaleh

Erschienen in: Journal of Robotic Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Pancreatic ductal adenocarcinoma (PDAC) remains a highly lethal malignancy with a minority of patients eligible for curative-intent surgical intervention. Pancreatic resections are technically demanding operations associated with considerable morbidity and mortality. Minimally invasive pancreatic resections (MIPRs), which include laparoscopic and robotic approaches, may enhance postoperative outcomes by lessening physiological impact of open surgery. A limited number of randomized-controlled trials as well as numerous retrospective reports have focused on MIPR outcomes and role in management of a variety of tumors, including PDAC. Today, MIPRs are generally considered acceptable alternatives to open surgery as a trend towards improved short-term metrics is observed. However, several questions remain regarding the oncological adequacy of MIPR’s as long-term experience is less extensive compared to open techniques. This review aims to summarize existing evidence on MIPRs with a focus on PDAC.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Butturini G, Stocken DD, Wente MN, Jeekel H, Klinkenbijl JH, Bakkevold KE, Takada T, Amano H, Dervenis C, Bassi C, Buchler MW, Neoptolemos JP, Pancreatic Cancer Meta-Analysis G (2008) Influence of resection margins and treatment on survival in patients with pancreatic cancer: meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Surg 143(1):75–83. https://doi.org/10.1001/archsurg.2007.17CrossRefPubMed Butturini G, Stocken DD, Wente MN, Jeekel H, Klinkenbijl JH, Bakkevold KE, Takada T, Amano H, Dervenis C, Bassi C, Buchler MW, Neoptolemos JP, Pancreatic Cancer Meta-Analysis G (2008) Influence of resection margins and treatment on survival in patients with pancreatic cancer: meta-analysis of randomized controlled trials. Arch Surg 143(1):75–83. https://​doi.​org/​10.​1001/​archsurg.​2007.​17CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Conroy T, Hammel P, Hebbar M, Ben Abdelghani M, Wei AC, Raoul JL, Chone L, Francois E, Artru P, Biagi JJ, Lecomte T, Assenat E, Faroux R, Ychou M, Volet J, Sauvanet A, Breysacher G, Di Fiore F, Cripps C, Kavan P, Texereau P, Bouhier-Leporrier K, Khemissa-Akouz F, Legoux JL, Juzyna B, Gourgou S, O’Callaghan CJ, Jouffroy-Zeller C, Rat P, Malka D, Castan F, Bachet JB, Canadian Cancer Trials G, the Unicancer GIPG (2018) FOLFIRINOX or gemcitabine as adjuvant therapy for pancreatic cancer. N Engl J Med 379(25):2395–2406. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1809775CrossRefPubMed Conroy T, Hammel P, Hebbar M, Ben Abdelghani M, Wei AC, Raoul JL, Chone L, Francois E, Artru P, Biagi JJ, Lecomte T, Assenat E, Faroux R, Ychou M, Volet J, Sauvanet A, Breysacher G, Di Fiore F, Cripps C, Kavan P, Texereau P, Bouhier-Leporrier K, Khemissa-Akouz F, Legoux JL, Juzyna B, Gourgou S, O’Callaghan CJ, Jouffroy-Zeller C, Rat P, Malka D, Castan F, Bachet JB, Canadian Cancer Trials G, the Unicancer GIPG (2018) FOLFIRINOX or gemcitabine as adjuvant therapy for pancreatic cancer. N Engl J Med 379(25):2395–2406. https://​doi.​org/​10.​1056/​NEJMoa1809775CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Sanchez-Velazquez P, Muller X, Malleo G, Park JS, Hwang HK, Napoli N, Javed AA, Inoue Y, Beghdadi N, Kalisvaart M, Vigia E, Walsh CD, Lovasik B, Busquets J, Scandavini C, Robin F, Yoshitomi H, Mackay TM, Busch OR, Hartog H, Heinrich S, Gleisner A, Perinel J, Passeri M, Lluis N, Raptis DA, Tschuor C, Oberkofler CE, DeOliveira ML, Petrowsky H, Martinie J, Asbun H, Adham M, Schulick R, Lang H, Koerkamp BG, Besselink MG, Han HS, Miyazaki M, Ferrone CR, Fernandez-Del Castillo C, Lillemoe KD, Sulpice L, Boudjema K, Del Chiaro M, Fabregat J, Kooby DA, Allen P, Lavu H, Yeo CJ, Barroso E, Roberts K, Muiesan P, Sauvanet A, Saiura A, Wolfgang CL, Cameron JL, Boggi U, Yoon DS, Bassi C, Puhan MA, Clavien PA (2019) Benchmarks in pancreatic surgery: a novel tool for unbiased outcome comparisons. Ann Surg 270(2):211–218. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000003223CrossRefPubMed Sanchez-Velazquez P, Muller X, Malleo G, Park JS, Hwang HK, Napoli N, Javed AA, Inoue Y, Beghdadi N, Kalisvaart M, Vigia E, Walsh CD, Lovasik B, Busquets J, Scandavini C, Robin F, Yoshitomi H, Mackay TM, Busch OR, Hartog H, Heinrich S, Gleisner A, Perinel J, Passeri M, Lluis N, Raptis DA, Tschuor C, Oberkofler CE, DeOliveira ML, Petrowsky H, Martinie J, Asbun H, Adham M, Schulick R, Lang H, Koerkamp BG, Besselink MG, Han HS, Miyazaki M, Ferrone CR, Fernandez-Del Castillo C, Lillemoe KD, Sulpice L, Boudjema K, Del Chiaro M, Fabregat J, Kooby DA, Allen P, Lavu H, Yeo CJ, Barroso E, Roberts K, Muiesan P, Sauvanet A, Saiura A, Wolfgang CL, Cameron JL, Boggi U, Yoon DS, Bassi C, Puhan MA, Clavien PA (2019) Benchmarks in pancreatic surgery: a novel tool for unbiased outcome comparisons. Ann Surg 270(2):211–218. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000003223​CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat de Rooij T, van Hilst J, Bosscha K, Dijkgraaf MG, Gerhards MF, Groot Koerkamp B, Hagendoorn J, de Hingh IH, Karsten TM, Lips DJ, Luyer MD, Molenaar IQ, van Santvoort HC, Tran TCK, Busch OR, Festen S, Besselink MG, Dutch Pancreatic Cancer G (2018) Minimally invasive versus open pancreatoduodenectomy (LEOPARD-2): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 19(1):1. https://doi.org/10.1186/s13063-017-2423-4CrossRefPubMedPubMedCentral de Rooij T, van Hilst J, Bosscha K, Dijkgraaf MG, Gerhards MF, Groot Koerkamp B, Hagendoorn J, de Hingh IH, Karsten TM, Lips DJ, Luyer MD, Molenaar IQ, van Santvoort HC, Tran TCK, Busch OR, Festen S, Besselink MG, Dutch Pancreatic Cancer G (2018) Minimally invasive versus open pancreatoduodenectomy (LEOPARD-2): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 19(1):1. https://​doi.​org/​10.​1186/​s13063-017-2423-4CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Jin J, Shi Y, Chen M, Qian J, Qin K, Wang Z, Chen W, Jin W, Lu F, Li Z, Wu Z, Jian L, Han B, Liang X, Sun C, Mou Y, Yin X, Huang H, Chen H, Gemenetzis G, Deng X, Peng C, Shen B (2021) Robotic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic and periampullary tumors (PORTAL): a study protocol for a multicenter phase III non-inferiority randomized controlled trial. Trials 22(1):954. https://doi.org/10.1186/s13063-021-05939-6CrossRefPubMedPubMedCentral Jin J, Shi Y, Chen M, Qian J, Qin K, Wang Z, Chen W, Jin W, Lu F, Li Z, Wu Z, Jian L, Han B, Liang X, Sun C, Mou Y, Yin X, Huang H, Chen H, Gemenetzis G, Deng X, Peng C, Shen B (2021) Robotic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic and periampullary tumors (PORTAL): a study protocol for a multicenter phase III non-inferiority randomized controlled trial. Trials 22(1):954. https://​doi.​org/​10.​1186/​s13063-021-05939-6CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Van Hilst J, de Rooij T, Bosscha K, Brinkman DJ, Van Dieren S, Dijkgraaf MG, Gerhards MF, de Hingh IH, Karsten TM, Lips DJ, Luyer MD, Busch OR, Festen S, Besselink MG (2019) Laparoscopic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic or periampullary tumours (LEOPARD-2): a multicentre, patient-blinded, randomised controlled phase 2/3 trial. Lancet Gastroenterol Hepatol 4:199CrossRefPubMed Van Hilst J, de Rooij T, Bosscha K, Brinkman DJ, Van Dieren S, Dijkgraaf MG, Gerhards MF, de Hingh IH, Karsten TM, Lips DJ, Luyer MD, Busch OR, Festen S, Besselink MG (2019) Laparoscopic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic or periampullary tumours (LEOPARD-2): a multicentre, patient-blinded, randomised controlled phase 2/3 trial. Lancet Gastroenterol Hepatol 4:199CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Emmen A, Gorgec B, Zwart MJW, Daams F, Erdmann J, Festen S, Gouma DJ, van Gulik TM, van Hilst J, Kazemier G, Lof S, Sussenbach SI, Tanis PJ, Zonderhuis BM, Busch OR, Swijnenburg RJ, Besselink MG, for HPBA (2022) Impact of shifting from laparoscopic to robotic surgery during 600 minimally invasive pancreatic and liver resections. Surg Endosc. https://doi.org/10.1007/s00464-022-09735-4CrossRefPubMedPubMedCentral Emmen A, Gorgec B, Zwart MJW, Daams F, Erdmann J, Festen S, Gouma DJ, van Gulik TM, van Hilst J, Kazemier G, Lof S, Sussenbach SI, Tanis PJ, Zonderhuis BM, Busch OR, Swijnenburg RJ, Besselink MG, for HPBA (2022) Impact of shifting from laparoscopic to robotic surgery during 600 minimally invasive pancreatic and liver resections. Surg Endosc. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-022-09735-4CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Wang M, Li D, Chen R, Huang X, Li J, Liu Y, Liu J, Cheng W, Chen X, Zhao W, Li J, Tan Z, Huang H, Li D, Zhu F, Qin T, Ma J, Yu G, Zhou B, Zheng S, Tang Y, Han W, Meng L, Ke J, Feng F, Chen B, Yin X, Chen W, Ma H, Xu J, Liu Y, Lin R, Dong Y, Yu Y, Liu J, Zhang H, Qin R, Minimally Invasive Treatment Group in the Pancreatic Disease Branch of China’s International E, Promotion Association for M, Healthcare (2021) Laparoscopic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic or periampullary tumours: a multicentre, open-label, randomised controlled trial. Lancet Gastroenterol Hepatol 6(6):438–447. https://doi.org/10.1016/S2468-1253(21)00054-6CrossRefPubMed Wang M, Li D, Chen R, Huang X, Li J, Liu Y, Liu J, Cheng W, Chen X, Zhao W, Li J, Tan Z, Huang H, Li D, Zhu F, Qin T, Ma J, Yu G, Zhou B, Zheng S, Tang Y, Han W, Meng L, Ke J, Feng F, Chen B, Yin X, Chen W, Ma H, Xu J, Liu Y, Lin R, Dong Y, Yu Y, Liu J, Zhang H, Qin R, Minimally Invasive Treatment Group in the Pancreatic Disease Branch of China’s International E, Promotion Association for M, Healthcare (2021) Laparoscopic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic or periampullary tumours: a multicentre, open-label, randomised controlled trial. Lancet Gastroenterol Hepatol 6(6):438–447. https://​doi.​org/​10.​1016/​S2468-1253(21)00054-6CrossRefPubMed
21.
24.
Zurück zum Zitat Magge D, Zeh HJ, Hogg ME (2018) Laparoscopic and robotic resection for pancreatic cancer. In: Beger HG, Warshaw AL, Hruban RH, Büchler MW, Lerch MM, Neoptolemos JP et al (eds) The pancreas. John Wiley & Sons Ltd, Chichester, UK, p 804CrossRef Magge D, Zeh HJ, Hogg ME (2018) Laparoscopic and robotic resection for pancreatic cancer. In: Beger HG, Warshaw AL, Hruban RH, Büchler MW, Lerch MM, Neoptolemos JP et al (eds) The pancreas. John Wiley & Sons Ltd, Chichester, UK, p 804CrossRef
28.
Zurück zum Zitat de Rooij T, van Hilst J, Boerma D, Bonsing BA, Daams F, van Dam RM, Dijkgraaf MG, van Eijck CH, Festen S, Gerhards MF, Koerkamp BG, van der Harst E, de Hingh IH, Kazemier G, Klaase J, de Kleine RH, van Laarhoven CJ, Lips DJ, Luyer MD, Molenaar IQ, Patijn GA, Roos D, Scheepers JJ, van der Schelling GP, Steenvoorde P, Vriens MR, Wijsman JH, Gouma DJ, Busch OR, Hilal MA, Besselink MG, Dutch Pancreatic Cancer G (2016) Impact of a nationwide training program in minimally invasive distal pancreatectomy (LAELAPS). Ann Surg 264(5):754–762. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000001888CrossRefPubMed de Rooij T, van Hilst J, Boerma D, Bonsing BA, Daams F, van Dam RM, Dijkgraaf MG, van Eijck CH, Festen S, Gerhards MF, Koerkamp BG, van der Harst E, de Hingh IH, Kazemier G, Klaase J, de Kleine RH, van Laarhoven CJ, Lips DJ, Luyer MD, Molenaar IQ, Patijn GA, Roos D, Scheepers JJ, van der Schelling GP, Steenvoorde P, Vriens MR, Wijsman JH, Gouma DJ, Busch OR, Hilal MA, Besselink MG, Dutch Pancreatic Cancer G (2016) Impact of a nationwide training program in minimally invasive distal pancreatectomy (LAELAPS). Ann Surg 264(5):754–762. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000001888​CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Hogg ME, Besselink MG, Clavien PA, Fingerhut A, Jeyarajah DR, Kooby DA, Moser AJ, Pitt HA, Varban OA, Vollmer CM, Zeh HJ, Hansen P, Minimally Invasive Pancreatic Resection Organizing C (2017) Training in minimally invasive pancreatic resections: a paradigm shift away from “See one, Do one, Teach one.” HPB Oxford) 19(3):234–245. https://doi.org/10.1016/j.hpb.2017.01.016CrossRefPubMed Hogg ME, Besselink MG, Clavien PA, Fingerhut A, Jeyarajah DR, Kooby DA, Moser AJ, Pitt HA, Varban OA, Vollmer CM, Zeh HJ, Hansen P, Minimally Invasive Pancreatic Resection Organizing C (2017) Training in minimally invasive pancreatic resections: a paradigm shift away from “See one, Do one, Teach one.” HPB Oxford) 19(3):234–245. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​hpb.​2017.​01.​016CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat de Rooij T, van Hilst J, Topal B, Bosscha K, Brinkman DJ, Gerhards MF, de Hingh IH, Karsten TM, Lips DJ, Luyer MD, Marsman HA, van Rijssen LB, Steen MW, Busch OR, Festen S, Besselink MG, Dutch Pancreatic Cancer G (2019) Outcomes of a multicenter training program in laparoscopic pancreatoduodenectomy (LAELAPS-2). Ann Surg 269(2):344–350. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002563CrossRefPubMed de Rooij T, van Hilst J, Topal B, Bosscha K, Brinkman DJ, Gerhards MF, de Hingh IH, Karsten TM, Lips DJ, Luyer MD, Marsman HA, van Rijssen LB, Steen MW, Busch OR, Festen S, Besselink MG, Dutch Pancreatic Cancer G (2019) Outcomes of a multicenter training program in laparoscopic pancreatoduodenectomy (LAELAPS-2). Ann Surg 269(2):344–350. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000002563​CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Schmidt CR, Harris BR, Musgrove KA, Rao P, Marsh JW, Thomay AA, Hogg ME, Zeh HJ, Zureikat AH, Boone BA (2021) Formal robotic training diminishes the learning curve for robotic pancreatoduodenectomy: implications for new programs in complex robotic surgery. J Surg Oncol 123(2):375–380. https://doi.org/10.1002/jso.26284CrossRefPubMed Schmidt CR, Harris BR, Musgrove KA, Rao P, Marsh JW, Thomay AA, Hogg ME, Zeh HJ, Zureikat AH, Boone BA (2021) Formal robotic training diminishes the learning curve for robotic pancreatoduodenectomy: implications for new programs in complex robotic surgery. J Surg Oncol 123(2):375–380. https://​doi.​org/​10.​1002/​jso.​26284CrossRefPubMed
37.
Zurück zum Zitat Zureikat AH, Postlewait LM, Liu Y, Gillespie TW, Weber SM, Abbott DE, Ahmad SA, Maithel SK, Hogg ME, Zenati M, Cho CS, Salem A, Xia B, Steve J, Nguyen TK, Keshava HB, Chalikonda S, Walsh RM, Talamonti MS, Stocker SJ, Bentrem DJ, Lumpkin S, Kim HJ, Zeh HJ 3rd, Kooby DA (2016) A multi-institutional comparison of perioperative outcomes of robotic and open pancreaticoduodenectomy. Ann Surg 264(4):640–649. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000001869CrossRefPubMed Zureikat AH, Postlewait LM, Liu Y, Gillespie TW, Weber SM, Abbott DE, Ahmad SA, Maithel SK, Hogg ME, Zenati M, Cho CS, Salem A, Xia B, Steve J, Nguyen TK, Keshava HB, Chalikonda S, Walsh RM, Talamonti MS, Stocker SJ, Bentrem DJ, Lumpkin S, Kim HJ, Zeh HJ 3rd, Kooby DA (2016) A multi-institutional comparison of perioperative outcomes of robotic and open pancreaticoduodenectomy. Ann Surg 264(4):640–649. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000001869​CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat van Oosten AF, Ding D, Habib JR, Irfan A, Schmocker RK, Sereni E, Kinny-Koster B, Wright M, Groot VP, Molenaar IQ, Cameron JL, Makary M, Burkhart RA, Burns WR, Wolfgang CL, He J (2021) Perioperative outcomes of robotic pancreaticoduodenectomy: a propensity-matched analysis to open and laparoscopic pancreaticoduodenectomy. J Gastrointest Surg 25(7):1795–1804. https://doi.org/10.1007/s11605-020-04869-zCrossRefPubMed van Oosten AF, Ding D, Habib JR, Irfan A, Schmocker RK, Sereni E, Kinny-Koster B, Wright M, Groot VP, Molenaar IQ, Cameron JL, Makary M, Burkhart RA, Burns WR, Wolfgang CL, He J (2021) Perioperative outcomes of robotic pancreaticoduodenectomy: a propensity-matched analysis to open and laparoscopic pancreaticoduodenectomy. J Gastrointest Surg 25(7):1795–1804. https://​doi.​org/​10.​1007/​s11605-020-04869-zCrossRefPubMed
44.
Zurück zum Zitat Kauffmann EF, Napoli N, Menonna F, Iacopi S, Lombardo C, Bernardini J, Amorese G, Cacciato Insilla A, Funel N, Campani D, Cappelli C, Caramella D, Boggi U (2019) A propensity score-matched analysis of robotic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic cancer based on margin status. Surg Endosc 33(1):234–242. https://doi.org/10.1007/s00464-018-6301-2CrossRefPubMed Kauffmann EF, Napoli N, Menonna F, Iacopi S, Lombardo C, Bernardini J, Amorese G, Cacciato Insilla A, Funel N, Campani D, Cappelli C, Caramella D, Boggi U (2019) A propensity score-matched analysis of robotic versus open pancreatoduodenectomy for pancreatic cancer based on margin status. Surg Endosc 33(1):234–242. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-018-6301-2CrossRefPubMed
48.
Zurück zum Zitat ClinicalTrials.gov. Observation of perioperative outcomes of robotic pancreaticoduodenectomy. Observation of perioperative outcomes of robotic pancreaticoduodenectomy - Full Text View - ClinicalTrials.gov. ClinicalTrials.gov. Observation of perioperative outcomes of robotic pancreaticoduodenectomy. Observation of perioperative outcomes of robotic pancreaticoduodenectomy - Full Text View - ClinicalTrials.gov.
51.
54.
Zurück zum Zitat de Rooij T, van Hilst J, van Santvoort H, Boerma D, van den Boezem P, Daams F, van Dam R, Dejong C, van Duyn E, Dijkgraaf M, van Eijck C, Festen S, Gerhards M, Groot Koerkamp B, de Hingh I, Kazemier G, Klaase J, de Kleine R, van Laarhoven C, Luyer M, Patijn G, Steenvoorde P, Suker M, Abu Hilal M, Busch O, Besselink M, Dutch Pancreatic Cancer G (2019) Minimally invasive versus open distal pancreatectomy (LEOPARD): a multicenter patient-blinded randomized controlled trial. Ann Surg 269(1):2–9. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002979CrossRefPubMed de Rooij T, van Hilst J, van Santvoort H, Boerma D, van den Boezem P, Daams F, van Dam R, Dejong C, van Duyn E, Dijkgraaf M, van Eijck C, Festen S, Gerhards M, Groot Koerkamp B, de Hingh I, Kazemier G, Klaase J, de Kleine R, van Laarhoven C, Luyer M, Patijn G, Steenvoorde P, Suker M, Abu Hilal M, Busch O, Besselink M, Dutch Pancreatic Cancer G (2019) Minimally invasive versus open distal pancreatectomy (LEOPARD): a multicenter patient-blinded randomized controlled trial. Ann Surg 269(1):2–9. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000002979​CrossRefPubMed
56.
Zurück zum Zitat van Hilst J, de Rooij T, Klompmaker S, Rawashdeh M, Aleotti F, Al-Sarireh B, Alseidi A, Ateeb Z, Balzano G, Berrevoet F, Bjornsson B, Boggi U, Busch OR, Butturini G, Casadei R, Del Chiaro M, Chikhladze S, Cipriani F, van Dam R, Damoli I, van Dieren S, Dokmak S, Edwin B, van Eijck C, Fabre JM, Falconi M, Farges O, Fernandez-Cruz L, Forgione A, Frigerio I, Fuks D, Gavazzi F, Gayet B, Giardino A, Groot Koerkamp B, Hackert T, Hassenpflug M, Kabir I, Keck T, Khatkov I, Kusar M, Lombardo C, Marchegiani G, Marshall R, Menon KV, Montorsi M, Orville M, de Pastena M, Pietrabissa A, Poves I, Primrose J, Pugliese R, Ricci C, Roberts K, Rosok B, Sahakyan MA, Sanchez-Cabus S, Sandstrom P, Scovel L, Solaini L, Soonawalla Z, Souche FR, Sutcliffe RP, Tiberio GA, Tomazic A, Troisi R, Wellner U, White S, Wittel UA, Zerbi A, Bassi C, Besselink MG, Abu Hilal M, European Consortium on Minimally Invasive Pancreatic S (2019) Minimally invasive versus open distal pancreatectomy for ductal adenocarcinoma (DIPLOMA): a pan-european propensity score matched study. Ann Surg 269(1):10–17. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000002561CrossRefPubMed van Hilst J, de Rooij T, Klompmaker S, Rawashdeh M, Aleotti F, Al-Sarireh B, Alseidi A, Ateeb Z, Balzano G, Berrevoet F, Bjornsson B, Boggi U, Busch OR, Butturini G, Casadei R, Del Chiaro M, Chikhladze S, Cipriani F, van Dam R, Damoli I, van Dieren S, Dokmak S, Edwin B, van Eijck C, Fabre JM, Falconi M, Farges O, Fernandez-Cruz L, Forgione A, Frigerio I, Fuks D, Gavazzi F, Gayet B, Giardino A, Groot Koerkamp B, Hackert T, Hassenpflug M, Kabir I, Keck T, Khatkov I, Kusar M, Lombardo C, Marchegiani G, Marshall R, Menon KV, Montorsi M, Orville M, de Pastena M, Pietrabissa A, Poves I, Primrose J, Pugliese R, Ricci C, Roberts K, Rosok B, Sahakyan MA, Sanchez-Cabus S, Sandstrom P, Scovel L, Solaini L, Soonawalla Z, Souche FR, Sutcliffe RP, Tiberio GA, Tomazic A, Troisi R, Wellner U, White S, Wittel UA, Zerbi A, Bassi C, Besselink MG, Abu Hilal M, European Consortium on Minimally Invasive Pancreatic S (2019) Minimally invasive versus open distal pancreatectomy for ductal adenocarcinoma (DIPLOMA): a pan-european propensity score matched study. Ann Surg 269(1):10–17. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000002561​CrossRefPubMed
57.
Zurück zum Zitat Asbun HJ, Moekotte AL, Vissers FL, Kunzler F, Cipriani F, Alseidi A, D’Angelica MI, Balduzzi A, Bassi C, Bjornsson B, Boggi U, Callery MP, Del Chiaro M, Coimbra FJ, Conrad C, Cook A, Coppola A, Dervenis C, Dokmak S, Edil BH, Edwin B, Giulianotti PC, Han HS, Hansen PD, van der Heijde N, van Hilst J, Hester CA, Hogg ME, Jarufe N, Jeyarajah DR, Keck T, Kim SC, Khatkov IE, Kokudo N, Kooby DA, Korrel M, de Leon FJ, Lluis N, Lof S, Machado MA, Demartines N, Martinie JB, Merchant NB, Molenaar IQ, Moravek C, Mou YP, Nakamura M, Nealon WH, Palanivelu C, Pessaux P, Pitt HA, Polanco PM, Primrose JN, Rawashdeh A, Sanford DE, Senthilnathan P, Shrikhande SV, Stauffer JA, Takaori K, Talamonti MS, Tang CN, Vollmer CM, Wakabayashi G, Walsh RM, Wang SE, Zinner MJ, Wolfgang CL, Zureikat AH, Zwart MJ, Conlon KC, Kendrick ML, Zeh HJ, Hilal MA, Besselink MG (2020) The Miami international evidence-based guidelines on minimally invasive pancreas resection. Ann Surg 271(1):1–14. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000003590CrossRefPubMed Asbun HJ, Moekotte AL, Vissers FL, Kunzler F, Cipriani F, Alseidi A, D’Angelica MI, Balduzzi A, Bassi C, Bjornsson B, Boggi U, Callery MP, Del Chiaro M, Coimbra FJ, Conrad C, Cook A, Coppola A, Dervenis C, Dokmak S, Edil BH, Edwin B, Giulianotti PC, Han HS, Hansen PD, van der Heijde N, van Hilst J, Hester CA, Hogg ME, Jarufe N, Jeyarajah DR, Keck T, Kim SC, Khatkov IE, Kokudo N, Kooby DA, Korrel M, de Leon FJ, Lluis N, Lof S, Machado MA, Demartines N, Martinie JB, Merchant NB, Molenaar IQ, Moravek C, Mou YP, Nakamura M, Nealon WH, Palanivelu C, Pessaux P, Pitt HA, Polanco PM, Primrose JN, Rawashdeh A, Sanford DE, Senthilnathan P, Shrikhande SV, Stauffer JA, Takaori K, Talamonti MS, Tang CN, Vollmer CM, Wakabayashi G, Walsh RM, Wang SE, Zinner MJ, Wolfgang CL, Zureikat AH, Zwart MJ, Conlon KC, Kendrick ML, Zeh HJ, Hilal MA, Besselink MG (2020) The Miami international evidence-based guidelines on minimally invasive pancreas resection. Ann Surg 271(1):1–14. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000003590​CrossRefPubMed
58.
Zurück zum Zitat Cuschieri A (1994) Laparoscopic surgery of the pancreas. J R Coll Surg Edinb 39(3):178–184PubMed Cuschieri A (1994) Laparoscopic surgery of the pancreas. J R Coll Surg Edinb 39(3):178–184PubMed
61.
Zurück zum Zitat Korrel M, Vissers FL, van Hilst J, de Rooij T, Dijkgraaf MG, Festen S, Groot Koerkamp B, Busch OR, Luyer MD, Sandstrom P, Abu Hilal M, Besselink MG, Bjornsson B, International Minimally Invasive Pancreatic Resection Trialists G (2021) Minimally invasive versus open distal pancreatectomy: an individual patient data meta-analysis of two randomized controlled trials. HPB (Oxford) 23(3):323–330. https://doi.org/10.1016/j.hpb.2020.10.022CrossRefPubMed Korrel M, Vissers FL, van Hilst J, de Rooij T, Dijkgraaf MG, Festen S, Groot Koerkamp B, Busch OR, Luyer MD, Sandstrom P, Abu Hilal M, Besselink MG, Bjornsson B, International Minimally Invasive Pancreatic Resection Trialists G (2021) Minimally invasive versus open distal pancreatectomy: an individual patient data meta-analysis of two randomized controlled trials. HPB (Oxford) 23(3):323–330. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​hpb.​2020.​10.​022CrossRefPubMed
66.
Zurück zum Zitat Kooby DA, Hawkins WG, Schmidt MC, Weber SM, Bentrem DJ, Gillespie TW, Sellers JB, Merchant NB, Scoggins CR, Martin RCG, Kim HJ, Ahmad S, Cho CS, Parikh AA, Chu CK, Hamilton NA, Doyle CJ, Pinchot S, Hayman A, McClaine R, Nakeeb A, Staley CA, McMasters KM, Lillemoe KD (2010) A multicenter analysis of distal pancreatectomy for adenocarcinoma: is laparoscopic resection appropriate? J Am Coll Surg 210(5):779. https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2009.12.033CrossRefPubMed Kooby DA, Hawkins WG, Schmidt MC, Weber SM, Bentrem DJ, Gillespie TW, Sellers JB, Merchant NB, Scoggins CR, Martin RCG, Kim HJ, Ahmad S, Cho CS, Parikh AA, Chu CK, Hamilton NA, Doyle CJ, Pinchot S, Hayman A, McClaine R, Nakeeb A, Staley CA, McMasters KM, Lillemoe KD (2010) A multicenter analysis of distal pancreatectomy for adenocarcinoma: is laparoscopic resection appropriate? J Am Coll Surg 210(5):779. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​jamcollsurg.​2009.​12.​033CrossRefPubMed
71.
Zurück zum Zitat Shakir M, Boone BA, Polanco PM, Zenati MS, Hogg ME, Tsung A, Choudry HA, Moser AJ, Bartlett DL, Zeh HJ, Zureikat AH (2015) The learning curve for robotic distal pancreatectomy: an analysis of outcomes of the first 100 consecutive cases at a high-volume pancreatic centre. HPB (Oxford) 17(7):580–586. https://doi.org/10.1111/hpb.12412CrossRefPubMed Shakir M, Boone BA, Polanco PM, Zenati MS, Hogg ME, Tsung A, Choudry HA, Moser AJ, Bartlett DL, Zeh HJ, Zureikat AH (2015) The learning curve for robotic distal pancreatectomy: an analysis of outcomes of the first 100 consecutive cases at a high-volume pancreatic centre. HPB (Oxford) 17(7):580–586. https://​doi.​org/​10.​1111/​hpb.​12412CrossRefPubMed
73.
Zurück zum Zitat van Hilst J, Korrel M, de Rooij T, Lof S, Busch OR, Groot Koerkamp B, Kooby DA, van Dieren S, Abu Hilal M, Besselink MG, group Ds (2019) Oncologic outcomes of minimally invasive versus open distal pancreatectomy for pancreatic ductal adenocarcinoma: a systematic review and meta-analysis. Eur J Surg Oncol 45(5):719–727. https://doi.org/10.1016/j.ejso.2018.12.003CrossRefPubMed van Hilst J, Korrel M, de Rooij T, Lof S, Busch OR, Groot Koerkamp B, Kooby DA, van Dieren S, Abu Hilal M, Besselink MG, group Ds (2019) Oncologic outcomes of minimally invasive versus open distal pancreatectomy for pancreatic ductal adenocarcinoma: a systematic review and meta-analysis. Eur J Surg Oncol 45(5):719–727. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​ejso.​2018.​12.​003CrossRefPubMed
84.
Zurück zum Zitat Scholten L, Klompmaker S, Van Hilst J, Annecchiarico MM, Balzano G, Casadei R, Fabre JM, Falconi M, Ferrari G, Kerem M, Khatkov IE, Lombardo C, Manzoni A, Mazzola M, Napoli N, Rosso EE, Tyutyunnik P, Wellner UF, Fuks D, Burdio F, Keck T, Hilal MA, Besselink MG, Boggi U (2023) Outcomes after minimally invasive versus open total pancreatectomy: a pan-european propensity score matched study. Ann Surg 277(2):313–320. https://doi.org/10.1097/SLA.0000000000005075CrossRefPubMed Scholten L, Klompmaker S, Van Hilst J, Annecchiarico MM, Balzano G, Casadei R, Fabre JM, Falconi M, Ferrari G, Kerem M, Khatkov IE, Lombardo C, Manzoni A, Mazzola M, Napoli N, Rosso EE, Tyutyunnik P, Wellner UF, Fuks D, Burdio F, Keck T, Hilal MA, Besselink MG, Boggi U (2023) Outcomes after minimally invasive versus open total pancreatectomy: a pan-european propensity score matched study. Ann Surg 277(2):313–320. https://​doi.​org/​10.​1097/​SLA.​0000000000005075​CrossRefPubMed
91.
Zurück zum Zitat Is There a Role for Laparoscopic and/or Robotic Techniques for Borderline Resectable Tumors? , bookTitle Multimodality Management of Borderline Resectable Pancreatic Cancer. Cham: Springer International Publishing; 2016. Is There a Role for Laparoscopic and/or Robotic Techniques for Borderline Resectable Tumors? , bookTitle Multimodality Management of Borderline Resectable Pancreatic Cancer. Cham: Springer International Publishing; 2016.
Metadaten
Titel
Role of minimally invasive surgery in the management of localized pancreatic ductal adenocarcinoma: a review
verfasst von
Rasha T. Kakati
Samer Naffouje
Philip M. Spanheimer
Fadi S. Dahdaleh
Publikationsdatum
01.12.2024
Verlag
Springer London
Erschienen in
Journal of Robotic Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1863-2483
Elektronische ISSN: 1863-2491
DOI
https://doi.org/10.1007/s11701-024-01825-w

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Journal of Robotic Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.