Skip to main content
Erschienen in: Sleep and Breathing 4/2022

07.01.2022 | Sleep Breathing Physiology and Disorders • Original Article

Sleep architecture in patients with interstitial lung disease with and without pulmonary hypertension

verfasst von: Joseph L. Simonson, Dhwani Pandya, Sarah Khan, Sameer Verma, Harly E. Greenberg, Arunabh Talwar

Erschienen in: Sleep and Breathing | Ausgabe 4/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Sleep disturbance is common in patients with advanced interstitial lung disease (ILD) often complicated by pulmonary hypertension (PH) and may contribute to poor quality of life. The etiology of sleep disturbance and the relationship between PH and sleep architecture in patients with ILD remains unknown.

Methods

We performed a retrospective cohort study comparing sleep architecture on polysomnography in patients with ILD with and without PH, defined as mean pulmonary artery pressure on right heart catheterization ≥ 20 mmHg. We tested the hypothesis that patients with ILD and PH would have increased wake time after sleep onset (WASO) compared to patients with ILD without PH using univariate analysis and multivariable linear regression.

Results

In our cohort of patients with ILD who underwent polysomnography (N = 49), patients with PH had lower total diffusion capacity for carbon monoxide (DLCO) (9.28 vs. 12.87 ml/min/mmHg, P = 0.04) and percent DLCO (39% vs. 53%, P = 0.03). On polysomnography, patients with PH had increased percentage of total sleep time with saturation < 90% (T90) (17% vs. 6%, P = 0.03), decreased N2 sleep (181 vs. 233 min, P = 0.03), decreased %N2 sleep (59% vs. 66%, P = 0.04), increased %N1 sleep (22% vs. 14%, P = 0.02), decreased sleep efficiency (62% vs. 72%, P = 0.03), and increased WASO (133 vs. 84 min, P = 0.01). In multivariable analysis, PH was associated with a 43-min increase in WASO (95% CI 6.2–80.2, P = 0.02).

Conclusion

Patients with ILD and PH have decreased total and %N2 sleep, increased %N1 sleep, decreased sleep efficiency, and increased WASO, likely indicating increased sleep fragmentation.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mermigkis C, Bouloukaki I, Schiza SE (2017) Sleep as a new target for improving outcomes in idiopathic pulmonary fibrosis. Chest 152(6):1327–1338CrossRefPubMed Mermigkis C, Bouloukaki I, Schiza SE (2017) Sleep as a new target for improving outcomes in idiopathic pulmonary fibrosis. Chest 152(6):1327–1338CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Myall KJ, West A, Kent BD (2019) Sleep and interstitial lung disease. Curr Opin Pulm Med 25(6):623–628CrossRefPubMed Myall KJ, West A, Kent BD (2019) Sleep and interstitial lung disease. Curr Opin Pulm Med 25(6):623–628CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Khor YH, Ryerson CJ, Landry SA, et al (2021) Interstitial lung disease and obstructive sleep apnea. Sleep Med Rev 58:101442 Khor YH, Ryerson CJ, Landry SA, et al (2021) Interstitial lung disease and obstructive sleep apnea. Sleep Med Rev 58:101442
4.
Zurück zum Zitat Mermigkis C, Stagaki E, Amfilochiou A, et al (2009) Sleep quality and associated daytime consequences in patients with idiopathic pulmonary fibrosis. Med Princ Pract 18(1):10–15CrossRefPubMed Mermigkis C, Stagaki E, Amfilochiou A, et al (2009) Sleep quality and associated daytime consequences in patients with idiopathic pulmonary fibrosis. Med Princ Pract 18(1):10–15CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Simonneau G, Montani D, Celermajer DS, et al (2019) Haemodynamic definitions and updated clinical classification of pulmonary hypertension. Eur Respir J 53(1):1801913 Simonneau G, Montani D, Celermajer DS, et al (2019) Haemodynamic definitions and updated clinical classification of pulmonary hypertension. Eur Respir J 53(1):1801913
6.
Zurück zum Zitat Perez-Padilla R, West P, Lertzman M, Kryger MH (1985) Breathing during sleep in patients with interstitial lung disease. Am Rev Respir Dis 132(2):224–229PubMed Perez-Padilla R, West P, Lertzman M, Kryger MH (1985) Breathing during sleep in patients with interstitial lung disease. Am Rev Respir Dis 132(2):224–229PubMed
7.
Zurück zum Zitat Mermigkis C, Bouloukaki I, Antoniou K et al (2015) Obstructive sleep apnea should be treated in patients with idiopathic pulmonary fibrosis. Sleep Breath 19(1):385–391CrossRefPubMed Mermigkis C, Bouloukaki I, Antoniou K et al (2015) Obstructive sleep apnea should be treated in patients with idiopathic pulmonary fibrosis. Sleep Breath 19(1):385–391CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Sleep architecture in patients with interstitial lung disease with and without pulmonary hypertension
verfasst von
Joseph L. Simonson
Dhwani Pandya
Sarah Khan
Sameer Verma
Harly E. Greenberg
Arunabh Talwar
Publikationsdatum
07.01.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Sleep and Breathing / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 1520-9512
Elektronische ISSN: 1522-1709
DOI
https://doi.org/10.1007/s11325-021-02555-1

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2022

Sleep and Breathing 4/2022 Zur Ausgabe

Sleep Breathing Physiology and Disorders • Original Article

Patient preferences in obstructive sleep apnea—a discrete choice experiment

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.