Skip to main content
Erschienen in: Cancer and Metastasis Reviews 4/2021

16.12.2021

Tumor metabolism: metabolic alterations and heterogeneity in cancer progression

verfasst von: Anna Sebestyén

Erschienen in: Cancer and Metastasis Reviews | Ausgabe 4/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The number of malignant cells even in a small tumor could be extremely high. According to some estimates, there are more cells in a 10-g tumor than humans alive on the planet. The tumor mass, which contains malignant and surrounding non-malignant cells in the tissue microenvironment, is extremely diverse. The importance of intra-tumoral heterogeneity—highlighted as immunophenotype heterogeneity nearly 40 years ago in Cancer and Metastasis Reviews—was introduced by Miller and Heppner [13]. Tumor tissue heterogeneity contributes to the appreciated somatic evolutionary process in cancer development and progression [4, 5]. While the elements (mutations, selections, genetic drifts, fitness, epistasis) of this evolutionary process are weakly described, it is conventionally accepted that selection acts on phenotype rather than genotype, which is mainly deterministic. Eliminating such a complex and often disseminated metastatic population such as cancer is more than challenging. The diversity-served signaling, compensatory and adaptation mechanisms in tumor progression could be the basis of therapeutic failures. Gene-sequencing-centric views have dominated molecular cancer research to date, but among genetic diversity and heterogeneity further factors influence the alterations in the tumor cell population. In the last two decades, several phrases provided understanding of the evolutionary and ecologic alterations in tumor development. In addition to genetic diversity, local and time-dependent tissue heterogeneity, immune regulatory differences, tumor tissue symbiosis, plasticity, and metabolic heterogeneity have gained special attention. Metabolic adaptation, symbiosis, plasticity, and fitness have been used to describe tumor evolution. It is well established that accelerated tumor growth can occur only with sufficient energy, building blocks, and nutrient support. Metabolic flexibility and plasticity are necessary for cancer progression. Environmental adaptation, metabolic activity, and rewiring are critical for maintaining the survival and growth of the tumor population [68]. …
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Heppner, G. H. (1984). Tumor heterogeneity. Cancer Research, 44(6), 2259–2265.PubMed Heppner, G. H. (1984). Tumor heterogeneity. Cancer Research, 44(6), 2259–2265.PubMed
Metadaten
Titel
Tumor metabolism: metabolic alterations and heterogeneity in cancer progression
verfasst von
Anna Sebestyén
Publikationsdatum
16.12.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Cancer and Metastasis Reviews / Ausgabe 4/2021
Print ISSN: 0167-7659
Elektronische ISSN: 1573-7233
DOI
https://doi.org/10.1007/s10555-021-10008-0

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2021

Cancer and Metastasis Reviews 4/2021 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.